Vad körde Åsa-Nisse?

Vad körde Åsa-Nisse?

Publicerad

Fråga: Min fundering gäller Eulalia II. Jag har hört att Åsa Nisse kör Ford 1932 men när jag såg en av filmerna häromdagen så ser bilen mer ut som en Chevrolet från 1931. Har ni koll?

Borka

Svar: Klart vi har koll, åtminstone ibland. I de äldre Åsa-Nissefilmerna användes omväxlande Chevrolet, Ford och Willys:

Åsa-Nisse 1949

Ford GPW 1942 (inget namn)

Åsa-Nisse på jaktstigen 1950

Willys Jeep CJ-2 1945 (?) (inget namn)

Åsa-Nisse på nya äventyr 1952

Chevrolet Superior Touring 1926 (inget namn)

Åsa-Nisse på semester 1953

Ingen egen bil?

Åsa-Nisse på hal is 1954

Chevrolet Indepence Cabriolet 1931 (inget namn)

Åsa-Nisse ordnar allt 1955

Chevrolet Indepence Cabriolet 1931 (Eulalia II)

Åsa-Nisse flyger i luften 1956

Chevrolet Indepence Cabriolet 1931 (Eulalia II)

Åsa-Nisse i full fart 1957

Ford Model A 1930 (Eulalia III)

Åsa-Nisse i kronans kläder 1958

Ford Model B 1932 (Eulalia II)

Åsa-Nisse jubilerar 1959

Ingen egen bil?

Åsa-Nisse som polis 1960

Ford Model B 1932 (Eulalia II)

Åsa-Nisse bland grevar och baroner 1961

Ford Model B 1932 (inget namn)

Åsa-Nisse på Mallorca 1962

Ford Model B 1932 (Eulalia II)

Åsa-Nisse och tjocka släkten 1963

Ford Model B 1932 (Eulalia II)

Åsa-Nisse i popform 1964

Ford Model B 1932 (Eulalia II)

Åsa-Nisse slår till 1965

Ingen egen bil?

Åsa-Nisse i raketform 1966

Ingen egen bil?

Åsa-Nisse i agentform 1967

VW Karmann Ghia 1958 (inget namn)

Åsa-Nisse och den stora kalabaliken 1968

Ingen egen bil?

Åsa-Nisse i rekordform 1969

Ingen egen bil?

Åsa-Nisse - wälkom to Knohult 2011

Volvo 245 1980 begravningsbil (Eulalia II)

Jag kan ha missat något i ovanstående lista – läsare som vet mer kan lämna en kommentar nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

 

Uppdatering 2019-11-07:

Göran Schüsseleder, Kommunikatör på Motorhistoriska Riksförbundet MHRF, har hört av sig till oss om Eulalia II.

"Hot roden är en Ford 1932 cabriolet som lär ha medverkat i en Åsa-Nisse-film som Eulalia II. Efter många år hos Lelles bildelar i Huddinge återupp­livades den av Lars Huber på slutet av 70-talet.

Nuvarande ägare är Michael "Hultarn" Hul­tengren som syns i annonsen med co-driver Ramona Hultengren, båda medlemmar i Tre­stads Veteranbilsklubb."

 

Med vänlig hälsning,

Göran

 

 

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tolv eller sex volt?

2 kommentarer

rgustavsson: Helt rätt Mats - mitt misstag. Nu är det korrigerat i texten ovan. Tack för hjälpen. Robert Gustavsson/Classic Motor.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842