Hur fungerar kopplingen på en Ciao?

Centrifugalkopplingen på Ciao. 1 = Drivbackar, 2 = Inre trumma, 3 = Startbackar, 4 = Yttre trumma.

Hur fungerar kopplingen på en Ciao?

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har länge funderat över kopplingen på Ciao. Startbackarna är ju vända åt motsatt håll än kopplingsbackarna. Hur fungerar kopplingen egentligen?

Driver man motorn åt "fel" håll vid start och sedan vänder motorn när den fått tändning? Förklara gärna så att jag kan släcka nyfikenheten.

Marcas

 

Svar: Beroende på i vilken ände backarna är upphängda i så släpar de eller så "hugger" de. Om en back rör sig med den fasta änden (upphängningen) först så säger man att den släpar och då sker inkopplingen gradvis och mjukt. Om backen istället rör sig med den rörliga änden först så vill den gärna greppa hårt och snabbt då rotationen från trumman vill tvinga backen utåt.

När man ska starta en motor av typen Ciao med centrifugalkoppling är det bra om drivbackarna är släpande vilket ger mjuka starter medan det är bra om startbackarna är huggande när man ska trampa igång motorn – då vill man ju ha grepp nästan direkt så man slipper trampa fort och länge.

Motorn har dessutom två trummor – en yttre till drivremmen och en inre till startbackarna. Den inre trumman är dessutom hopbyggd med drivbackarna. När man trampar igång motorn sker följande: Bakhjulet driver via remmen den yttre trumman där startbackarna sitter. Startbackarna, som är huggande och har klenast fjädrar, åker då ut av centrifugalkraften och börjar då driva runt den inre trumman där drivbackarna sitter upphängda som i sin tur sitter ihop med vevaxeln så att motorn startar.

När den har startat tar drivbackarna över så att motorn driver den yttre trumman – och därmed bakhjulet. Motorn roterar åt samma håll hela tiden det är bara backarna som gör olika saker beroende på om det är start eller körning som gäller. Står man stilla på tomgång står även den yttre trumman still och då står också startbackarna still och är indragna av sina fjädrar. Drivbackarna roterar, men hålls in av sina fjädrar tills varvtalet ökar på motorn – sen bär det iväg.

.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilket nummer av Classic Motor handlar om hjulekring?

1 kommentar

jaka: Hej! Det är väldigt enkelt (när man kan det) att ekra ett hjul om man har ekrar som suttit där tidigare, då kan de bara sitta på ett sätt. Bara att testa!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842