Koppla in elsystem på Husqvarna Cornette

Kopplingsschema till Husqvarna Cornette. För att ladda ner bilden: Högerklicka på bilden och välj "Spara bild som..."

Koppla in elsystem på Husqvarna Cornette

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna Cornette från 1961 som jag håller på och restaurerar. Dock så har jag stött på lite patrull när jag kommer till elsystemet. Har lyckats lokalisera vart kablarna går enligt nedan: Gul, röd, svart, grön och grå bör gå in i svänghjulet.

Röd och svart går upp till ljusomkopplaren Gul går inte någonstans (avklippt) Grön går till bromskontakten och sedan vidare till baklyset Grå går till baklyset Problemet som jag har är att det endast kommer ur en kabel från tändsystemet (den gula) som är fäst på ljusspolen. Har du möjlighet att förklara för mig var de övriga fyra kablarna ska fästas på tändsystemet?

Niclas

 

Svar: Om vi börjar med kabelfärgerna så är det så här:

  • Gul är ström från ljusspolen till lampor och tuta.
  • Röd är till den utanpåliggande tändspolen
  • Svart är till dödarknappen
  • Grön är till bromsljus
  • Grå är till bakljus

Allt detta förutsätter att det sitter rätt tändplatta i motorn. Din motor bör ha en belysningsspole (gul kabel), en generatorspole till tändspolen (röd kabel), en bakljusspole (grå kabel) samt en bromsljusspole (grön kabel). Vanligtvis är det även en svart kabel som går från brytare/kondensator till dödarknappen på styret, men Cornetten har en svart jordkabel som ska gå till den utanpåliggande tändspolen. Dödarknappen är istället kopplad till den röda kabeln vid tändspolen med en svart kabel.

Det finns några varianter på bromsljuset. På bilden nedan syns ett liknade tändsystem där man har en separat bromsljusspole, "C" som sitter ovanpå tändspolens generatorspole "D". Ibland är spolen till bromsljuset lindad utanpå ljusspolen "B". I så fall går det två kablar från ljusspolen – en gul och en grön.

Spolen till bakljuset, "A", ska anslutas direkt till bakljuslampan. Den arbetar så att den tar ström från ljusspolen och då bara när ljusspolen belastas av framlampan. När man släcker framlampan så slutar bakljusspolen att leverera ström så att även baklampan slocknar. Detta har man gjort för att skydda baklampan mot överspänning om framlampan går sönder.

Jim Lundberg

Exempel på tändsystem med utanpåliggande tändspole och separata spolar för broms- och bakljus. Den blå kabeln ska gå till tändspolen - på Cornetten är denna kabel röd.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tolv eller sex volt?

2 kommentarer

rgustavsson: Helt rätt Mats - mitt misstag. Nu är det korrigerat i texten ovan. Tack för hjälpen. Robert Gustavsson/Classic Motor.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842