Slirande kick på Husqvarna Silverpil

Demontering av kopplingen på silverpilsmotorn.

Slirande kick på Husqvarna Silverpil

Publicerad

Fråga: Hej. Har några frågor angående min Silverpil, den vill slira på kicken. Misstänker att lamellerna börjar bli slitna. Jag har kollat spelet på armen under motorn, det är ungefär 10mm. Om nu lamellbyte skulle bli aktuellt, går det då att utföra med motorn kvar i ramen? Har en sats färdigskurna korkbitar på lager, hur gör man på bästa sätt för att få dit dom i lamellskivorna?

Angående isärtagningen av kopplingspaketet, kan man ta bort Tryckskivans muttrar utan någon form av mothåll? Har haft kopplingen isär på en Victoria MS 51-motor, där fick man pressa ihop paketet med en tving både vid isärtagning och montering.

Egon

 

Svar: Nu vet jag inte om du har Stora Tvåtaktsboken, del 1, men där finns dels en komplett reparationsanvisning för Husqvarnas Guld- och Silverpilsmotor samt en instruktion om hur man tillverkar och byter korkarna i en lamell.

Om vi börjar med demonteringen så ska det inte behövas någon tving eller liknande för att få på de åtta muttrarna som drar ihop fjädrarna. Motorn kan sitta kvar i ramen även om arbetsställningen kanske blir lite obekväm. Kör gärna upp hojen på en ramp så den kommer upp från golvet.

För att lättare få dit korkbitarna i lamellen lägger man dem i varmt vatten en stund så mjuknar de rejält. Observera att vattnet inte får koka – då sväller korken likt popcorn och är bara att kassera. Man sticker in korkbitens ena sida i sitt hål och därefter klämmer man ihop den så att motstående sida går att vika ner i hålet. Se till att korkbitarna sticker ut lika mycket på varje sida. Låt dem torka och planslipa dem sedan på ett slippapper på plant underlag.

Tänk på att man ofta kan få en slirande koppling att fungera enbart genom att rugga upp kork- och stållameller med fint slippapper (korn 240 – 400).

Jim Lundberg

Lägg korken i varmt vatten (ej kokhett) så mjuknar den och blir lättare att montera i sina hål.

Stoppa ner korkbitens ena sida i hålet. Tryck sedan ihop den och vik ner den i sitt hål.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tolv eller sex volt?

2 kommentarer

rgustavsson: Helt rätt Mats - mitt misstag. Nu är det korrigerat i texten ovan. Tack för hjälpen. Robert Gustavsson/Classic Motor.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842