Byta packbox på Victoria MS 50

Byta packbox på Victoria MS 50

Publicerad

Fråga: Jag har en Victoria MS 50. Hur byter man packbox på högersidan?

Hans Nilsson

 

Svar: Man kan byta packboxen på höger sidan (transmissionen) utan att dela på motorn, men då måste i alla fall kopplingskorgen tas bort då den skymmer en del av packboxen.

För att ta bort en packbox från "utsidan" så kan man borra minst två hål i sidan på packboxen och hålen ska vara 180 grader från varandra. I hålen drar man sedan in plåtskruvar som man sedan kan dra i med exempelvis en hovtång.

Men det gäller att inte borra så djupt att man kommer åt ramlagret som bara sitter några millimeter innanför packboxen. Säkrast är att trä på ett litet rör (ex bromsrör) på borren så att denna bara tittar ut 2 – 3 mm. Då tar röret emot så att borren inte går in för långt.

Men sedan måste alla borrspån avlägsnas så att de inte blir kvar och låser upp kulor i lagren. Man kan ha lite fett på borren så att spån fastnar där och sedan kan man blåsa med tryckluft i insuget (kolven i topp) för att få rent i lagret där man borrat.

I vissa fall kan man slå hål med en syl i packboxens sida, men vissa packboxar har en rätt kraftig metallstomme och det kan hända att packboxen åker in djupare och kan då skada ramlagret. Hålet ska i alla fall ha samma diameter som kärndiametern på plåtskruven. Man mäter alltså skruven i botten av gängorna.

Jim Lundberg

Kopplingskorgen skymmer packboxen och måste därför tas bort. (På bilden: Victoria MS 51)

Två (eller fler) skruvar dras in i förborrade hål som man sedan kan dra i med en tång.

Att försöka bända upp packboxen genom dess hål är lite vanskligt då man riskerar att repa axeln så att den nya packboxen inte kan hålla tätt.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tolv eller sex volt?

2 kommentarer

rgustavsson: Helt rätt Mats - mitt misstag. Nu är det korrigerat i texten ovan. Tack för hjälpen. Robert Gustavsson/Classic Motor.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842