Vilken utanpåliggande tändspole ska man välja?

Vilken utanpåliggande tändspole ska man välja?

Publicerad

Fråga: Hej jag har en Gary Uno med Garellimotor. Tändspolen ska vara trasig så jag fundera att linda om tändspolen till en generatorspole och sätta en utanpåliggandespole men när jag kollar på utanpåliggande tändspolar finns det olika. Vilken ska man ha och vad ska man tänka på när man letar?

Pontus

 

Svar: Det viktigaste att tänka på är att välja en tändspole som är avsedd för ett tändsystem med brytarkontakter och att spolen är på 6 volt. Det fungerar många gånger med en 12-voltsspole även om gnistan blir svagare. Den generatorspole som man lindar på den gamla tändspolen har cirka 200 varv (okritiskt) och då ger den dryga 6 volt.

De utanpåliggande tändspolar som man hittar idag har en eller två primäranslutningar. Skillnaden mellan dessa är att spolar med en enda anslutning måste jordas genom att dess stomme får kontakt med jord (ramen). Detta brukar ge sig i och med att man skruvar fast den mot ramen, men råder det minsta tvekan om att stommen får kontakt så får man dra en kort kabel från stomme till lämplig punkt på ramen.

Om tändspolen har två primäranslutningar så ska den ena dras till jord och den andra då till brytare/kondensator. Tyvärr så saknar många av dessa spolar uppmärkning av primäranslutningarna och rent teoretiskt får man starkast gnista om rätta anslutningarna är kopplade till jord respektive brytare, men i praktiken blir det liten skillnad. Man kan prova sig fram och kolla om man ser någon skillnad på tändstiftets gnista. Inget kan gå sönder.

Här är några lämpliga tändspolar:

Rinab

Mopedrenovering

Norscand

Ettans Mopeder

 

Jim Lundberg

Tändspolar med endast en primäranslutning (vänstra) måste ha en jordad stomme. Har den två anslutningar (högra) måste den ena jordas. Stommen är här inte ansluten till lindningarna.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Vi har tyvärr inte den funktionen med att kunna lägga in bilder i kommentarsfälten, men skicka dem till mig på jim.lundberg(snabel-a)classicmotor.se så lägger jag upp dem här i svaret ovan.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842