Ekerdimension på Monark Monarped från 1954

Kontramuttern kan vara gängad åt motsatt håll mot drevet - alltså högergängad och ska då lossas motsols

Ekerdimension på Monark Monarped från 1954

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Monarped med ILO FP50-motor, 24" hjul och kedjedrift. Men ett par ekrar i bakhjulet behöver bytas och jag undrar över vilken dimension de har.

Tack för detta fantastiska forum!

/Knut

 

Svar: Jag har tyvärr inte uppgifterna till Monark M35 som din modell heter, men jag mätte ekrarna till en sådan med tumstock på ett monterat bakhjul och då bör de vara ca 220 mm långa. "Storebror" M32 med 26-tumshjul har lika långa ekrar på bägge sidor av navet i bakhjulet och då bägge modellerna har samma baknav bör det vara likadant på din moped – alltså att alla 36 ekrar är lika långa.

Jag har en uppgift på Monarpeden med enväxlad Pilotmotor (=cykelbroms) där ekrarna i bakhjulet ska vara 2,4 x 221 mm vilket kanske kan gälla även för din moped. Det bästa är dock att ta bort en eker från bakhjulet och ta med den (och nippeln) till en cykelverkstad. Om det ska bytas någon eker på vänstra sidan måste i vissa fall bakdrevet gängas bort från navet.

Drevet dras åt av motorn under färd vilket betyder att det ska lossas medsols (vänstergänga). Den utanpåliggande kontramuttern är däremot högergängad. I Stora renoveringsboken finns en beskrivning på hur man lossar bakdrev av den här typen.

Roligt om vi (och läsarna) kan hjälpa till!

Jim Lundberg

Gängade bakdrev som sitter på vänster sida är vänstergängade (motorn drar åt det under färd) och ska då lossas medsols.

Bestämning av ekerlängd.
Man mäter från den gängade änden ner till innerböjen på böjda ekrar och till underkant på skallen på raka ekrar.

Diametern på ekern (ex 2,4 mm) har jag för mig att man mäter över gängtopparna vilket är ett större mått än själva ekern då man rullgängat (pressat) fram gängorna.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Vi har tyvärr inte den funktionen med att kunna lägga in bilder i kommentarsfälten, men skicka dem till mig på jim.lundberg(snabel-a)classicmotor.se så lägger jag upp dem här i svaret ovan.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842