Hur sotar man ur en riktigt geggig ljuddämpare?

Hur sotar man ur en riktigt geggig ljuddämpare?

Publicerad

Fråga: Hur sota ur ljuddämpare som är igenproppad med sot och olja? Trasig packbox har gjort att motorn har förbränt oljan i växellådan.

Med vänlig hälsning

Lars

 

Svar: Förutsatt att ljuddämparen inte innehåller några aluminiumdetaljer så är ett bad i varm kaustiksoda ett bra medel mot både olja och sot. Man blandar cirka 10 procent kautiksoda per liter vatten och värmer sedan upplösningen till cirka 80 grader. Men då är sodan extremt frätande! Den angriper varken stål eller krom men däremot hud så, gummihandskar, förkläde och skyddsglasögon/visir rekommenderas starkt. Baljan bör vara av rostfritt stål.

Om det finns aluminium i ljuddämparen får man nöja sig med lacknafta eller avfettning, men då kommer bara oljan att lösas upp – inte sotet. Kvarvarande sotrester avlägsnas mekaniskt med stålborste och skrapjärn. I kröken kan man använda en dubbelvikt vajer som man driver runt med en borrmaskin.

Men även här får man vara försiktig. Drar man ut vajern för långt så smiter den ut blixtsnabbt och då har man en roterande stålpiska framför sig som kan ställa till med personskador. Dra därför inte ut vajern mer än än en decimeter ur rört när maskinen är igång.

Ett bra trick som jag fick av en bekant är att fästa ena änden av ett snöre i skruvstycket. Mitt på snöret knyter man fast en boll av metallspån som man normalt använder för att rengöra spisen och ugnen. Sedan trär man avgasröret över snöret och medan man spänner snöret drar man röret fram och tillbaka så spånbollen får riva loss sot och smuts.

Jim Lundberg

Kaustiksoda löser både sot och olja - men bara om lösningen värms upp. Häll aldrig kaustiksoda i varmt vatten! Då kan reaktionen bli väldigt stark och det kan spruta varm soda åt alla håll.

Blanda i kallt vatten och värm efteråt.

Kan man inte lösa sotet på kemisk väg får man avlägsna det mekaniskt. En bit kopplingsvajer i borrmaskinen och ett par stålborstar är bra verktyg i kampen mot fastbränt sot.

Vajern piskar effektivt ur sot, men dra inte ut den för långt när maskinen är igång - då kan den orsaka personskador!

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Vi har tyvärr inte den funktionen med att kunna lägga in bilder i kommentarsfälten, men skicka dem till mig på jim.lundberg(snabel-a)classicmotor.se så lägger jag upp dem här i svaret ovan.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842