Zündapp som frikopplar dåligt

I centrum på kopplingskorgen sitter ett stift där man kan justera spelet i kopplingsmekanismen med shims.

Zündapp som frikopplar dåligt

Publicerad

Fråga: Kopplingen frikopplar inte riktigt på min motor. Zündapp 278! Det märks i synnerhet när man lägger ettan från stillastående. Det är 2-3 mm (vid avkrokad wire) spel vid kopplings armen. Om jag pressar den en liten bit till med fingrarna så funkar det? Inte direkt märkbart när man kör mopeden och växlar upp eller ner. Kan man justera något vid justerskruven bakom lilla transkåpan utan att ställa till något?

Peter Arrhenius

 

Svar: Många mopedmotorer, och Zündapps i synnerhet, är kända för att tjuvdra lite på kopplingen och detta märks då mest när man ska lägga i ettan vid stillastående. Detta med att kopplingen inte frikopplar helt kan även göra det svårt att hitta friläget när man stannar till vid trafikljus och liknande. Därför kör en del zündappägare med ATF-olja (Automatlådeolja) som är tunnare och därför minskar tjuvdraget. Det verkar som att Zündapp kommit på detta själva då de rekommenderar ATF-olja i senare motorer.

Men sedan kan det ju även bero på att stållamellerna är skeva, att spelet är för stort eller att man har för tjock, eller för mycket, olja i motorn.

Skruven innanför den lilla kåpan i motorns bakkant är till kopplingsjusteringen – förmodligen har man gjort så för att det är lite bökigt att demontera transkåpan och byta shims under tryckstiftet i kopplingskorgens centrum då alla skruvar sitter från motorns vänstra sida. Men grovjusteringen ska man ändå göra med shimsen.

På insidan av kåpan sitter en kilformad plåt hopkopplade med en kula i skruvens ände. När man skruvar in skruven (=medsols) går kilen in djupare mellan tryckstift och kopplingsarmens excenter så att spelet minskar. Lossar man skruven (=motsols) så dras kilen ut och spelet ökar.

Zündapp själva uppger inte hur stor frigång kopplingsarmen ovanpå motorn ska ha utan anger bara att det ska finnas ett "litet avstånd" mellan stift och excenter. Ska man göra det rätt från början ska man se till att tryckstiftet träffar mitt på kilen vid korrekt spel i kopplingen och detta gör man med shimsen under stiftet. Tänk på att packningen till kåpan påverkar spelet. Tjock packning ger större spel och omvänt. Man märker kilen med en tuschpenna och sätter tillbaka kåpan tillsammans med packningen och drar fast den med några skruvar.

Sedan drar man i kopplingsarmen några gånger och tar bort kåpan. Nu syns det var stiftet mött kilen eftersom tuschet försvinner i kontaktpunkten, Därefter får man shimsa så att stiftet möter kilen mitt på den senare. När man sedan behöver justera kopplingen i framtiden så finlirar man med justerskruven på bilderna här.

Jim Lundberg

Finjustering av kopplingen gör man genom att lossa muttern "B" och sedan vrida på skruven "A".

Drar man in skruven så minskar spelet och lossar man den så ökar spelet.

Så här ser det ut på insidan. I skruvens ände sitter en kula som håller i en kilformad plåt.
Justeringen är något begränsad och man bör grundinställa kopplingsmekanismen först med shimsen under stiftet så att detta möter mitten (pilarna) på kilen vid rätt spel.

Sedan kan man finlira i framtiden med att vrida på skruven till kilen. Men då justeringen är rätt begränsad är det bra att shimsa först så att inte kilen hamnar i något ytterläge.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

6 kommentarer

vinkelfyra med kors: Nu har jag bilder, men hur gör man för att få in dom här??

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842