När ska min Compact renoveras?

När ska min Compact renoveras?

Publicerad

Fråga: Hej, jag har en äldre Compact med en treväxlad sachsmotor otrimmad, normalkörd. Min fråga: Enligt mätarställningen har den gått ca. 750 mil, börjar det närma sig tiden för motorrenovering eller hur långt kan den gå med lite tur innan det är dags?

Med vänlig hälsning

Nina

 

Svar: Nu kan jag ju inte sia om hur länge någons moped ska fungera, men en moped som bara har gått 750 mil är att betrakta som en "lågmilare" – alltså ett fordon som inte gått särskilt långt. Under förutsättning att ingenting har gått sönder på din motor så håller den många tusen mil om den bara sköts om och får lite service. Jag har en moped (Vicky från 1961 med Zweirad Unionmotor) som har gått närmare 14 000 mil och det enda som är bytt (förutom flera däck, drev och kedjor) är tändspolen och en packbox i motorn.

Om motorn låter bra när den körs och belastas och koppling/växlar fungerar bra är det bara att sätta sig i sadeln och köra. Nymans Verkstäder (NV) hade på 50-talet en bra devis i sina instruktionsböcker där det stod: "Motorcykelns livslängd beror på dess skötsel – motorcykelns skötsel beror på Er själv".

Nedan har du utdrag ur Monark Crescents (MCB) instruktionsbok till din moped.

Jim Lundberg

Oljebytet ska ske var 600:e mil. Då kan det vara dags för första oljebytet på din moped om ingen gjort det tidigare.

Obs - för att få ur all olja ur transmissionskåpan (plugg "A") på en sachsmotor måste man ställa upp framhjulet på en pall eller liknade så motorn lutar bakåt.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Vi har tyvärr inte den funktionen med att kunna lägga in bilder i kommentarsfälten, men skicka dem till mig på jim.lundberg(snabel-a)classicmotor.se så lägger jag upp dem här i svaret ovan.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842