Hackande Triumph Thunderbird

Hackande Triumph Thunderbird

Publicerad

Fråga: Jag har en Triumph Thunderbird Sport 900 från 1998 (trecylindrig). Den hackar när den har blivit genomvarm på gaspådrag under 3000 – 3500 varv ca. Detta problemet försvinner dock om jag chokar. Vad kan felet vara?

Vi har plockat isär förgasaren och ställt in flottörnivån samt ställt in alla munstycken, bytt insugningsgummi tre stycken, samt bytt vacuumslide tre stycken då de var slitna. Några har sagt att det kan vara lågfartsmunstycken (men har kört allt i ultraljudstvätt ) och de ser fina ut, och vissa tycker att jag skall gå upp ett steg i storlek? Kan det vara tändspolar, tändhattar mm?

Tacksam för svar

Jörgen Hallberg

 

Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med denna hoj, men jag har kört en. Jag tror inte på tändningsfel eftersom den går bättre med choke. Då låter det snarare som att en eller flera förgasare går för magert på mellanfart.

Det kan ju vara så att ett byte till större mellanfartsmunstycken kan ta bortproblemet, men om en motor helt plötsligt vill ha andra munstycken kan det vara idé att ta reda på varför. Det kan ju vara någon form av luftläckage som gör att motorn går magert och då skulle ett byte till större munstycken bara kompensera för ett fel,

Men kolla ventilspel och förtändning för säkerhets skull, och gärna nya tändstift.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Opel startar inte

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Vi har tyvärr inte den funktionen med att kunna lägga in bilder i kommentarsfälten, men skicka dem till mig på jim.lundberg(snabel-a)classicmotor.se så lägger jag upp dem här i svaret ovan.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842