6 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...
Fråga: Hej Jim! Jag har en Zundapp 423 med 258-motor som jag har haft isär och rengjort. Oljan hade koksat i den. Nu när jag fått ihop den och ska starta den så går det inte att trampstarta den utan att bakhjulet går runt. Man ska väl inte behöva lägga i växeln för att trampa igång den?
Hälsningar Sten-Åke
Svar: Nu vet jag inte hur mycket du tagit isär motorn och om den fungerade som den ska innan. Om oljan hade koksat så låter det som att motorn enbart sotats och då handlar det ju bara om kolv och cylinder.
Zündapps motor med beteckning 258 har kopplingen placerad på den utgående axeln – alltså sist i hela drivlinan. Jag har inte kört denna typ av motor, men vad jag förstår så bör man kunna starta den med växeln i bara man håller in kopplingen. Det ska då även gå att starta den i friläge och då ska man inte behöva dra in kopplingen.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
6 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Tror det stämmer som Jim beskriver det. Kom också ihåg att det var lättare att starta den med 2:ans växel ilagd.