Lossa kolv i Zündappmotor

Om kolven står högt upp i cylindern är en fettspruta utmärkt till att trycka ur kolven. Men topplocket kan flexa av kraften vilket syns på bilden då fett tränger ut på sidan.

Lossa kolv i Zündappmotor

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Jag skall restaurera en gammal Zündappmotor men kolven sitter fast i cylindern. Har du något bra knep på hur man bäst får loss den? Har provat med att hälla rostlösning i cylindern.

Mvh

Kent

 

Svar: Det är alltid bra att förbereda lite med rostlösningsolja som kan verka några dagar. När kolvar fastnar beror det oftast på att fukt har fått kolvsidorna att oxidera till ett vitt pulver som då fyller den smala spalt som finns mellan kolv och cylindervägg. Värst är det i gjutjärnscylindrar där det kan sitta fast rejält, men även i kromade cylindrar som Zündapp kan kolven fastna ordentligt.

Om kolven befinner sig högt upp i cylindern (porterna stängda) kan man lossa den med hjälp av en fettspruta. Helst ska man då tillverka ett "topplock" av en tjock plåt (8 – 10 mm) där man gängar ner en fettnippel. En vanlig fettspruta kan ge tryck på cirka 600 kilo och på en mopedkolv på cirka 40 mm blir kraften då 7,5 ton. Fördelen med denna metod är att trycket (enligt Pascals lagar) sprids jämnt över alla ytor. Men ett topplock kan slå sig av kraften.

Fungerar det inte med fettsprutan får man använda lite våld och då tar man en trä- eller plaststav – så stor som möjligt för att sprida ut trycket – som man sätter mot kolvtoppen. Kan man holka ur änden så den följer kolvtoppens form är den en fördel och då kanske man kan rädda kolven. Sedan får man knacka på staven med en hammare.

Det är alltid bra att "massera" kolv och cylinder med värme innan man börjar ta till storsläggan. Att värma cylindern till 150 – 200 grader med exempelvis en varmluftspistol upprepade gånger åstadkommer rörelser mellan delarna som kan få det att lossna lättare. Men det ska kallna ordentligt mellan varje uppvärmning så att rörelsen (värmeutvidgning) blir så stor som möjligt. Arbeta sedan i kallt tillstånd eftersom en varm kolv sväller lite och sitter hårdare än en kall – detta gäller särskilt vid gjutjärnscylindrar.

Om kolven vägrar röra sig eller gå så trögt att kolvtoppen börjar svikta bör man försöka borra bort kolven. Jag har varit med om att oxidskiktet mellan kolv och cylinder varit så tjockt att cylinderns instick (kjolen) har spruckit när kolven kommit dit ner. Det är bättre att offra kolven än att förstöra både den och cylindern.

Jim Lundberg

Ett tändstift kan förses med en fettnippel, men för att skona topplocket och dess gängor är det bättre att tillverka ett enkelt "topplock!" av en tjock plåt på 8 - 10 mm. Kraften från fettsprutan kan uppgå till 7,5 ton.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska sen öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842