Lossa kolv i Zündappmotor

Fråga: Hej Jim. Jag skall restaurera en gammal Zündappmotor men kolven sitter fast i cylindern. Har du något bra knep på hur man bäst får loss den? Har provat med att hälla rostlösning i cylindern.

Mvh

Kent

 

Svar: Det är alltid bra att förbereda lite med rostlösningsolja som kan verka några dagar. När kolvar fastnar beror det oftast på att fukt har fått kolvsidorna att oxidera till ett vitt pulver som då fyller den smala spalt som finns mellan kolv och cylindervägg. Värst är det i gjutjärnscylindrar där det kan sitta fast rejält, men även i kromade cylindrar som Zündapp kan kolven fastna ordentligt.

Om kolven befinner sig högt upp i cylindern (porterna stängda) kan man lossa den med hjälp av en fettspruta. Helst ska man då tillverka ett ”topplock” av en tjock plåt (8 – 10 mm) där man gängar ner en fettnippel. En vanlig fettspruta kan ge tryck på cirka 600 kilo och på en mopedkolv på cirka 40 mm blir kraften då 7,5 ton. Fördelen med denna metod är att trycket (enligt Pascals lagar) sprids jämnt över alla ytor. Men ett topplock kan slå sig av kraften.

Fungerar det inte med fettsprutan får man använda lite våld och då tar man en trä- eller plaststav – så stor som möjligt för att sprida ut trycket – som man sätter mot kolvtoppen. Kan man holka ur änden så den följer kolvtoppens form är den en fördel och då kanske man kan rädda kolven. Sedan får man knacka på staven med en hammare.

Det är alltid bra att ”massera” kolv och cylinder med värme innan man börjar ta till storsläggan. Att värma cylindern till 150 – 200 grader med exempelvis en varmluftspistol upprepade gånger åstadkommer rörelser mellan delarna som kan få det att lossna lättare. Men det ska kallna ordentligt mellan varje uppvärmning så att rörelsen (värmeutvidgning) blir så stor som möjligt. Arbeta sedan i kallt tillstånd eftersom en varm kolv sväller lite och sitter hårdare än en kall – detta gäller särskilt vid gjutjärnscylindrar.

Om kolven vägrar röra sig eller gå så trögt att kolvtoppen börjar svikta bör man försöka borra bort kolven. Jag har varit med om att oxidskiktet mellan kolv och cylinder varit så tjockt att cylinderns instick (kjolen) har spruckit när kolven kommit dit ner. Det är bättre att offra kolven än att förstöra både den och cylindern.

Jim Lundberg

Lossa kolv i Zündappmotor
Ett tändstift kan förses med en fettnippel, men för att skona topplocket och dess gängor är det bättre att tillverka ett enkelt ”topplock!” av en tjock plåt på 8 – 10 mm. Kraften från fettsprutan kan uppgå till 7,5 ton.
Rulla till toppen