Rödqvarna som surar ner tändstiftet

Ett tändstift med avklippt sidoelektrod är en enkel och portabel "tändspoleprovare" som man kan kolla gnistan med utanför motorn. Där ska den orka hoppa cirka 5 mm i det fria för att klara 0,5 mm inne i motorn eftersom kompressionstrycket gör det svårare för gnistan att hoppa över elektroderna.

Rödqvarna som surar ner tändstiftet

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en Rödqvarna modell 27 årsmodell 1950. Motorn, en Husqvarna 120cc, startar inte vare sig kall eller varm. Tändstiftet blir helt genomsurt av bensin. Har kollat finns gnista, skruvat isär förgasaren. Det sitter munstycke i storlek 60.

Verkar som det rinner bensin rakt in i cylindern. Kan det vara fel på flottören? Förgasaren flödar inne över. Kan det vara tändspolen eller kondensatorn? Gnista finns.

Satt trottelnålen på läge 3 = mitt i. Du brukar ha svar. Jag har dina böcker att läsa i, bättre att fråga.

Med vänlig hälsning

Lasse

 

Svar: Att det finns gnista på stiftet säger väldigt lite om hur det är när stiftet sitter i motorn och utsätts för kompressionstrycket. För att gnistan ska orka hoppa de 0,5 mm som det handlar om på tändstiftet måste den klara tio gånger så mycket ute i fria luften – alltså 5 mm.

Man kan göra ett "teststift" genom att ta ett fungerande tändstift och klippa av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på ca 4 – 5 mm som man kan testa utanför motorn. Får man inte gnista på teststiftet ute i det fria får man ingen gnista på det ordinarie stiftet när det sitter i motorn.

En svag gnista kan bero på tändspole- eller kondensatorfel men det kan även vara så enkelt att det kan räcka med att ändra brytaravståndet någon tiondels millimeter uppåt eller neråt då detta påverkar gnistans styrka.

Om flottören inte stänger som den ska brukar det rinna bensin ur förgasaren bara sekunder efter att man slagit på bensinkranen. Trottelnålens läge styr enbart blandningen på mellangas, men orsakar inga drastiska saker om den står i fel höjd.

Jim Lundberg

Fabrikstillverkat testtändstift med en påsvetsad krokodilklämma som man kan nypa fast på motorns gods. I övrigt samma som stiftet överst.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842