Rödqvarna som surar ner tändstiftet

Fråga: Hej Jim! Jag har en Rödqvarna modell 27 årsmodell 1950. Motorn, en Husqvarna 120cc, startar inte vare sig kall eller varm. Tändstiftet blir helt genomsurt av bensin. Har kollat finns gnista, skruvat isär förgasaren. Det sitter munstycke i storlek 60.

Verkar som det rinner bensin rakt in i cylindern. Kan det vara fel på flottören? Förgasaren flödar inne över. Kan det vara tändspolen eller kondensatorn? Gnista finns.

Satt trottelnålen på läge 3 = mitt i. Du brukar ha svar. Jag har dina böcker att läsa i, bättre att fråga.

Med vänlig hälsning

Lasse

 

Svar: Att det finns gnista på stiftet säger väldigt lite om hur det är när stiftet sitter i motorn och utsätts för kompressionstrycket. För att gnistan ska orka hoppa de 0,5 mm som det handlar om på tändstiftet måste den klara tio gånger så mycket ute i fria luften – alltså 5 mm.

Man kan göra ett ”teststift” genom att ta ett fungerande tändstift och klippa av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på ca 4 – 5 mm som man kan testa utanför motorn. Får man inte gnista på teststiftet ute i det fria får man ingen gnista på det ordinarie stiftet när det sitter i motorn.

En svag gnista kan bero på tändspole- eller kondensatorfel men det kan även vara så enkelt att det kan räcka med att ändra brytaravståndet någon tiondels millimeter uppåt eller neråt då detta påverkar gnistans styrka.

Om flottören inte stänger som den ska brukar det rinna bensin ur förgasaren bara sekunder efter att man slagit på bensinkranen. Trottelnålens läge styr enbart blandningen på mellangas, men orsakar inga drastiska saker om den står i fel höjd.

Jim Lundberg

Rödqvarna som surar ner tändstiftet
Fabrikstillverkat testtändstift med en påsvetsad krokodilklämma som man kan nypa fast på motorns gods. I övrigt samma som stiftet överst.
Rulla till toppen