Renovera ILO FP 50-motor

Renovera ILO FP 50-motor

Publicerad

Fråga: Har tänkt renovera upp min ILO FP 50-motor. Den vill ej starta. Tror det är något med tändspolen. Något har hänt där. Var hittar man en ny sådan?

Och när motorn är klar. Måste man sätta in den i moppen för att kolla om den funkar eller finns de något sätt att starta den på?

Mattias

 

Svar: Gamla tändspolar med textilisolering brukar "självdö" då schellackisoleringen är hygroskopisk och drar i sig fukt från den omgivande luften. Det är därför som man ska undvika så kallade NOS-tändspolar (New Old Stock = gammal, men oanvänd produkt) eftersom spolarna kan vara sönderärgade på insidan trots att de aldrig suttit i en motor.

Det finns tre alternativ. Det finns nytillverkade tändspolar, man kan låta linda om den gamla spolen, eller så tar man till min favorit – att bygga om till utanpåliggande tändspole. Den senare lösningen är billigast och troligtvis också den driftsäkraste eftersom en utanpåliggande tändspole har mer isolering än originalet innanför svänghjulet. Dessutom sitter den ute i fartvinden och får kylning.

Att bygga om till utanpåliggande gör man själv med 10 – 12 meter emaljerad koppartråd och en universaltändspole. Totalkostnaden brukar ligga på ett par hundralappar. Vill man ha en nytillverkad får man höra sig för hos olika mopedfirmor på nätet. Väljer man att linda om spolen kan man kolla med Lindom Magnetservice.

Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns dels en beskrivning på hur man bygger om till utanpåliggande tändspole samt en arbetsbeskrivning för hur man renoverar en ILO FP 50-motor (och 20 andra motorer).

Eftersom denna motorn inte har vare sig kick- eller pedalstart så är den svår att starta på arbetsbänken. Svänghjulet på FP 50 roterar motsols och har en högergängad mutter. Man kan starta motorn med en skruvdragare där man satt dit en hylsa för muttern, men det lätt hänt att muttern gängar upp sig när man ska starta.

Jim Lundberg

När man bygger om till utanpåliggande tändspole använder man stommen från den gamla tändspolen där man lindar på cirka 200 varv men emaljerad (lackad) koppartråd.

Detta gör man enkelt för hand utan lindningsmaskiner och liknande.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Vinterkörning på 50-talet

3 kommentarer

KB: Han i filmen verkar ju i alla fall ha lite koll på Volvon, det är dom som inte har nån koll alls jag är rädd för..

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842