Oljan försvinner ur ILO Piano

Oljepluggar på ILO Piano. A = påfyllning, B = Avtappning, C = Nivåplugg. Vid kontroll av nivån måste mopeden stå rakt och inte luta åt något håll.

Oljan försvinner ur ILO Piano

Publicerad

Fråga: Hej! Har en Monark Monarped 34F med ILO G50 Piano 2-växlad hand. Jo, det ska ju vara 2 dl olja på höger motorsida till kopplingen. Problemet jag har, är att varje gång jag tittar till nivån så är det bara 2 matskedar kvar.

Brukar fylla på var tredje vecka ungefär. Nu vet jag inte om det behövs fyllas på oftare. Troligen är det så. Jag ser ingenstans att det skulle kunna läcka så mycket olja på marken. Visserligen kommer det alltid någon form av väta på marken så fort jag parkerar...

Till exempel vid Konsum. Men inte SÅ mycket. Nån droppe eller två kanske... (Kan ju vara från förgasaren) Min fråga är: Var tar oljan vägen? Motorn går tipptopp enligt mig...

Daniel

 

Svar: Oljemängden i ILO Pianomotorn ska vara 2 deciliter med viskositeten SAE 20 till SAE 30 och den oljan hamnar inte bara vid kopplingen på motorns högra sida utan i hela växellådan. Det är inga separata utrymmen. Oljebytesintervallen på ILO Piano är var 300:e mil och även om alla mopedmotorer kan läcka några droppar olja ska man definitivt kunna köra 300 mil utan att oljan ska ha försvunnit.

Om oljan försvinner ur motorn så ofta som på din, utan att den blir några oljepölar under motorn, så finns det två alternativ. Antingen så läcker oljan enbart ur vid körning och då kan det ske vid kedjedrevet om packboxen innanför detta är dålig. Då borde kedjan (och bakfälgen) vara ganska välsmord.

Det kan även bero på att packboxen på vevhusets högra sida är dålig så att motorn drar i sig växellådsoljan i vevhuset som då följer med bränslet till förbränningsrum och vidare till avgasröret. I så fall bör avgaserna vara rejält rökiga med det extra oljetillskottet.

Jim Lundberg

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

4 kommentarer

LTA: Ställbart munstycke har jag efterso jag köpt en Bing-kopia 15mm. Den verkar gå bättre när den blivit varmare. Min bror rådde mig att kolla tändinställningen. Fast det verkar svårt. Jag har gjort det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842