Byta vindruta själv

Byta vindruta själv

Publicerad

Fråga: Hur gör man för att byta framruta på en "MB Bulle"? Jag skall byta till ny gummilist.

Mvh Ove Johansson, prenumerant i 20 år

Svar: Det är en del pilljobb att byta gummilist. Arbetet underlättas om du har hjälp av någon och när det gäller verktyg behövs ett långt, någon centimeter grovt snöre, samt några "fiskben", det vill säga trubbiga demonteringsverktyg för att peta med – i princip är det avlånga kilformade plastbitar. Ett par sugkoppar med handtag kan också underlätta. Snöret pillas in mellan listen och karossen och därefter petar du loss listen med fiskbenet. Peta och pilla tills hela listen är loss och rutan kan lyftas bort. En del underlättar arbetet genom att pressa ut rutan med fötterna. Man kan skära bort listen också.

Den nya gummilisten monteras enklast på rutan när den är demonterad. Montera rutan och lägg snöret i listen runt hela rutans längd, den kanal som ska vara mot karossen. Pilla dit listen och dra försiktigt loss snöret en liten bit. Om du gjort rätt ska listen då glida in och lägga sig perfekt mellan ruta och kaross. Fortsätt en bit i taget och kontrollera att listen glider in tills hela rutan är på plats (se bilden ovan). Tänk på att gummilister kan vara ganska stela. Såpvatten kan underlätta monteringen i vissa fall. Har du rätt list av god kvalitet ska det inte behövas någon "tätning på tub". Det finns för övrigt flera instruktionsfilmer på youtube om hur du byter rutor på bilar.

Ett litet tips i sammanhanget – hör med din lokala glasmästare. Det brukar sällan kosta en förmögenhet att få det monterat professionellt och de brukar inte heller vara främmande för att åka ut och göra jobb. Är bilen körbar kan du höra med din lokala bilverkstad om de kan byra rutan. Har de varit med några år kan de ofta byta ruta snabbt.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

6 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

4 kommentarer

LTA: Ställbart munstycke har jag efterso jag köpt en Bing-kopia 15mm. Den verkar gå bättre när den blivit varmare. Min bror rådde mig att kolla tändinställningen. Fast det verkar svårt. Jag har gjort det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842