4 kommentarer
LTA: Ställbart munstycke har jag efterso jag köpt en Bing-kopia 15mm. Den verkar gå bättre när den blivit varmare. Min bror rådde mig att kolla tändinställningen. Fast det verkar svårt. Jag har gjort det...
Fråga: Hur gör man för att byta framruta på en "MB Bulle"? Jag skall byta till ny gummilist.
Mvh Ove Johansson, prenumerant i 20 år
Svar: Det är en del pilljobb att byta gummilist. Arbetet underlättas om du har hjälp av någon och när det gäller verktyg behövs ett långt, någon centimeter grovt snöre, samt några "fiskben", det vill säga trubbiga demonteringsverktyg för att peta med – i princip är det avlånga kilformade plastbitar. Ett par sugkoppar med handtag kan också underlätta. Snöret pillas in mellan listen och karossen och därefter petar du loss listen med fiskbenet. Peta och pilla tills hela listen är loss och rutan kan lyftas bort. En del underlättar arbetet genom att pressa ut rutan med fötterna. Man kan skära bort listen också.
Den nya gummilisten monteras enklast på rutan när den är demonterad. Montera rutan och lägg snöret i listen runt hela rutans längd, den kanal som ska vara mot karossen. Pilla dit listen och dra försiktigt loss snöret en liten bit. Om du gjort rätt ska listen då glida in och lägga sig perfekt mellan ruta och kaross. Fortsätt en bit i taget och kontrollera att listen glider in tills hela rutan är på plats (se bilden ovan). Tänk på att gummilister kan vara ganska stela. Såpvatten kan underlätta monteringen i vissa fall. Har du rätt list av god kvalitet ska det inte behövas någon "tätning på tub". Det finns för övrigt flera instruktionsfilmer på youtube om hur du byter rutor på bilar.
Ett litet tips i sammanhanget – hör med din lokala glasmästare. Det brukar sällan kosta en förmögenhet att få det monterat professionellt och de brukar inte heller vara främmande för att åka ut och göra jobb. Är bilen körbar kan du höra med din lokala bilverkstad om de kan byra rutan. Har de varit med några år kan de ofta byta ruta snabbt.
Lycka till
Robert Gustavsson
Kom in i diskussionen
4 kommentarer
LTA: Ställbart munstycke har jag efterso jag köpt en Bing-kopia 15mm. Den verkar gå bättre när den blivit varmare. Min bror rådde mig att kolla tändinställningen. Fast det verkar svårt. Jag har gjort det...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Någon centimeter grovt snöre? Ska det inte va millimeter?
Om gummilisten skall bytas så är det enklast att skära sönder den gamla istället för att riskera att spräcka glaset med ett trubbigt verktyg.
Givetvis kan man skära bort listen om man vill. Jag lägger till det in texten ovan. Snöret på bilden ovan är någon centimeter grovt och det fungerar. Det fungerar kanske även med ett snöre som är någon millimeter, men det har jag inte provat.
Robert Gustavsson/Classic Motor
Jag brukar använda 6mm flaggstångssnöre.
Och jag brukar använda en vanlig plastbelagd tvättlina/torklina när rutan skall monteras. Med såpvatten glider linan lättare ur gummilisten och gummilisten glider lättare över plåtkanten som skall hålla fast gummilisten och därmed rutan.
En vanlig 2,5 mm2 elkabel fungerar också
Rengör karossen noga i hålet där rutan sitter och ta bort eventuell rost och lägg på en rostskyddsfärg.
Om du ska lägga dit rutan själv så se till att det görs i en varm lokal. Om listen blir kall och stel finns det risk att man spräcker rutan.
Täta med avsedd massa - den som inte blir helt genomhärdad.
Om man ska skära sönder rutlisten så tar man en bladkniv med nytt blad och skär mellan rutan och listen på utsidan den är som en H-profil när den yttre listhalvan är borta kan man lätt plocka ur rutan. Innan montering så stryker man på olja på kaross och vindrutelist. Skarven på snöret har man längst ner på mitten, någon står på utsidan och håller i rutan så att den inte glider uppåt när man drar i snöret.
Snöret drar man åt varje håll runt nedre hörnet halvvägs upp på vindrutestolpen sedan tar man tag i vindrutan på överkanten på utsidan och drar den neråt på varje sida så den hamnar i botten sedan drar man snöret runt båda övre hörnen efter det så drar man snöret från båda hörnen mot mitten. Man kan slå lite lätt med handflatan mot gummilisten inte rutan om rutan ska neråt i karossen det kan behövas om det är trångt för rutan.
Vid montering av en panoramavindruta så använder man 4 st. snören ett vid varje panoramahörn och ett uppe och nere. Man börjar med att dra snörena vid panoramahörnen sedan trycker man rutan bakåt så att listen glider in vid panoramahörnen sedan drar man undre och övre snörena från ytterkanterna in mot mitten. Om inte listen har glidit över falskanten när man har dragit snöret kan man använda en krok att lyfta över den med, en sådan kan man göra av en svetstråd. Metallisten i vindrutelisten monterar man innan vindrutan sätts på plats det gäller att ta bort försiktigt så att man inte böjer dom en del kan vara gjorda i aluminium dom är lätta att böja till dom är mjuka.