Modifiera topplockspackning till Husqvarna Novolette?

På vissa motorer har man valt att leda ner gaserna (och ljudet) vid pysning ner till avgasröret och då har topplockspackningen ett extra hål för denna kanal (pilen). Packningen på bilden hör till en Puch.

Modifiera topplockspackning till Husqvarna Novolette?

Publicerad

Fråga: Monterar ihop min Husqvarna enpetarmotor till Novoletten och fick se att min nyinköpta topplockspackning passar dåligt/uselt Det lilla hålet för "pysen "är nästan täckt till 8/10 delar.

Har rätt packning, kollat med försäljaren. Vad har lilla kanalen i cylindern som går upp i topplocket för uppgift? bara pys? Funderar på att med hålpipa göra hålet ovalt, men är rädd att avståndet till cylinderväggen blir för litet/försvagat. Vad skulle expertisen göra?

Tommy Larsson

 

Svar: På vissa mopedmotorer har man valt att leda ut gaserna när man drar i "pysen" till avgasröret istället för direkt ut i fria luften. Detta för att det ska vara tyst och för att inte slabba ner topplocket eftersom en del oförbränd oljeblandning också tar sig ut.

För att gaserna vid pysning inte ska läcka ut i det fria har topplockspackningen ett litet öra med ett hål för denna kanal. För mig låter det som att din packning antingen är feltillverkad eller av fel modell om hålen ligger så förskjutna i förhållande till varandra.

Nu tror jag nog att pysen kommer att fungera ändå om det bara är lite "genomfart" vid packningen, men att fila upp hålet kan vara en god idé, förutsatt att det åtminstone blir en 4 – 5 mm kvar till packningens stora hål för cylinderloppet.

Detta hål ska förövrigt bara vara någon millimeter större än cylinderloppet för att det ska bli så mycket gods i packningen mellan detta hål och hålen för pinnskruvarna och pysen. Om det skulle läcka här så kommer avgaserna att gå bakvägen upp genom kanalen och ut vid skarven mellan topplock och cylinder. Det kommer att höras ett fräsande ljud när man kör och det kommer att bli slabbigt av sot och olja i längden.

Jim Lundberg

Kanalen (pilen) leder ner till utblåset och därmed vidare till avgassystemet. På bilden syns en ILO Piano.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842