Yamaha FS1 som börjat knacka och tappat kraften

Kolv som nypt och där kolvringen smetats fast i kolvringsspåret.

Yamaha FS1 som börjat knacka och tappat kraften

Publicerad

Fråga: Hej. Körde min Yamaha FS1 från 1977 och efter 20 minuter så började den knacka och tappade nästan all kraft. Den nöp inte utan hade bara ingen kraft. Jag frågade mina kompisar och dom sa att den troligen värmenöp men kollade vad som händer när den värmenyper så kan inte vara det. Önskar att ni kan hjälpa mig med vad som hänt för är orolig att det är något med växellådan.

Mvh

Wincent Botin

 

Svar: När motorn nyper så har kolven blivit så stor av värmen att den knappt får plats i cylinderloppet och då bryts oljefilmen så att det blir metall mot metall. I bästa fall så nyper motorn så att den tillfälligt kärvar bara för att lossna efter en kort stund.

I värsta fall så skär motorn och då brukar kolven fastna permanent så att motorn blir stum – även när den kallnat. I bägge fallen uppstår det skador på kolv och cylinder, men efter en nypning kan skadorna vara så lindriga att motorn går att köra igen.

Att motorn skulle tappa kraft på grund av något i växellådan låter inte sannolikt och jag skulle rekommendera att du tar av cylindern och kollar om den och kolven är okej. Det kan ju vara så att en kolvring har "smetats fast" i sitt spår så att den inte längre går ut mot cylinderloppet och tätar. Då tappar motorn kraft.

Jim Lundberg

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842