6 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...
Fråga: Hej Jim. Här är tre något suddiga bilder, kanske du eller någon annan vet vad det är för reläer? Jag tror det är till bränslepumpen, men varför är det två stycken? Dom sitter i min Opel Rekord från 1981.
Jag har även en Rekord från 1984 men där sitter det ett "normalt" relä där handboken beskriver att det skall sitta, men då på en annan plats jämfört med Rekord från 1981. Jag blir inte klok på det här!
Matts
Svar: Jag har tyvärr ingen koll på detta så jag bollar över frågan till våra kunniga läsare. Reläet har ett Boschnummer som tyvärr är svårt att utläsa, men om man Googlar på detta nummer kan man få reda på vad det är för typ av relä och kanske till och med vad det har för uppgift i diverse fordon.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
6 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Hej
Dessa reläer är till halvljusautomatiken.
Hej!
Får man spekulera? Jag tror inte detta dubbelrelä är orginalmonterat. Hur ser hål och skruvar ut. Ser det ut som gjort på fabrik? Jag tror att bilen har, var tänkt att få eller har haft varselljus eller extraljus. För att få dessa att tändas när tändningen är på, så har man hämtat manöverström till ena reläet hos dubbelreläet man har haft eller hittat, från bränslepumpen. Mät gärna upp vad och när Du har + eller - i kablarna.
Det är med största sannolikhet fabriksmonterat. Jag har en till rekord -81 där sitter det ett likadant relä. Halvljusautomatik tror jag inte det är, finns inte någon automatik i dom bilarna. Halvjus sitter i en vridknapp till vänster om ratten på instrumentpanelen, glömmer man lyset på låter en summer. Bosch nr 0 332 514 123. 12 V 15 A. Skulle väl möjligen kunna vara som express skrev, att det ena relät går till bränslepumpen och då även ger ström till det andra relät. Men varför har dom satt dit ett sådant relä när det inte används? Någon som vet mer om detta?