Rätt inställning på ställbart munstycke

Ställbara munstycken är väl inte att betrakta som "livsfarliga" för en motor men överdriven snålställning kan orsaka ökat slitage och att kolven nyper.

Rätt inställning på ställbart munstycke

Publicerad

Fråga: Fråga angående ställbart munstycke på moped. När motorn har blivit varm och man kör moped samtidigt som man vrider på munstycket, är det lätt att hitta det där stället där motorn går jämnt och är mer dragvillig. Är detta den bästa inställningen?

Eller är det en för snål inställning som kan leda till skador på motorn om den går varm? Om inte optimalt, hur mycket åt det feta hållet ska man vrida? Aktuell moped: Monark Compact, Husqvarna Flinta med Encarwi-förgasare.

Gunnar

 

Svar: Lite förenklat kan man säga så att när motorn går som bäst så mår den som bäst. Med ett ställbart munstycke kan man visserligen strypa bränsletillförseln så att man kan pressa ut några kilometer till i toppfart. Men stryper man för mycket – alltså gör blandningen för mager – så sker två saker: Smörjningen minskar (mindre bränsle = mindre olja på en tvåtaktare) och motortemperaturen ökar. Det är ingen bra kombo.

De som tävlar med tvåtaktsmotorer ser till att motorn fyrtaktar när den varvar ur helt för att vara säker på att smörjning och motortemperatur inte spårar ur vilket kan bli rejält kostsamt på en trimmad tävlingsmotor. Jag har däremot aldrig varit med om att en motor bevisligen havererat enbart för att den har haft ställbart munstycke, men jag är rätt säker på att ett snålställt munstycke på en ny/nyrenoverad motor kan orsaka att kolven nyper då kolvspelet är väldigt litet i början.

Att dessutom köra under lång tid med ett ställbart munstycke som är allt för snålställt förkortar troligtvis livslängden på motorn, men frågan är om det är en drastisk skillnad mot att köra med ett fast munstycke av korrekt storlek.

Sen är det ju ofta så här: Många vill krama ur varje kilometer extra toppfart ur sin moped och ligger då platt på tanken i en brant nerförsbacke samtidigt som man skruvar in munstycket mer och mer tills motorn tjuter som en siren. Inget av detta är särskilt snällt mot en motor.

Ställer man in munstycket så att motorn fyrtaktar någon gång på toppvarv så är man i mål. Själv använder jag bara fasta munstycken eftersom snålställda ställbara leder till att motorn knappt är körbar vid nästa kallstart eftersom man optimerat inställningen på en driftsvarm motor. Då sker klassikern att man måste öppna munstycket vid en kallstart och sedan dra igen det när motorn är varm för att den inte ska fyrtakta för tidigt – hyfsat knöligt på en Sachs eftersom munstycket sitter på samma sida som gashandtaget.

Jim Lundberg

Utdrag ur MCB:s instruktionsbok från 1975 (min understrykning). Här avråder man bestämt från att använda ställbart munstycke. Detta är knappast gripet ur luften, men kan förstås vara ett sätt att friskriva sig från haverier i form av nypningar och skärningar - särskilt under inkörningen och garantitiden.

Att dra in munstycket för mycket på en ny motor med sina tajta spel är knappast en bra idé.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842