Svänghjulsproblem på ILO FP 50

Vissa motorer som ILO FP 50 eller Husqvarna Novolette (bilden) har en liten styrtapp (pilen) istället för kil till svänghjulet. Det är inte ovanligt att tappen gått av jäms med ytan på axeln.

Svänghjulsproblem på ILO FP 50

Publicerad

Fråga: Det var krångligt att få bort svänghjulet på min ILO FP 50-motor, men att få dit det är ju ännu värre. När man skruvar på muttern rör sig ju hela axeln. Svänghjulet är original.

Mattias

 

Svar: Det låter som att gängan på axeln – eller i muttern – är skadad så att det går trögt att få på muttern. Beroende på hur gammal FP 50-motor du har så ska det sitta en styrtapp (tidiga motorer) eller en krysskil i axeln som håller svänghjulet i rätt position när muttern dras fast.

Den första versionen brukar ha problem med att styrtappen är avklippt i axeln. Man får i så fall leta ordentligt då det brukar vara svårt att se var tappen sitter i axeln. Om man inte ser var den sitter kan man droppa på lacknafta eller tunn olja på axelns kona. Efter en stund torkar man av axeln och pudrar på talk.

Då kommer talken att suga upp vätskan som trängt ner i spalten runt tappens hål och blir då märkbart mörkare. Om man värmer axeln syns det snabbare. Det kan vara svårt att borra ur tappen och då kan man istället borra ett nytt hål nära det gamla hålet och då i linje med detta hål så svänghjulet hamnar i rätt läge.

Eller så gör man som på exempelvis Victoria- och Villiersmotorer som saknar både tapp och kil till svänghjulet. Då ställer man kolven i tändläget (4,5 mm på ILO FP 50) och sedan trär man på svänghjulet på axeln och vrider försiktigt det i rotationsriktningen tills brytarna precis öppnar (=tändläget). Då knackar man till hjulet inåt så det nyper lite på konan och därefter drar man fast muttern.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842