Svänghjulsproblem på ILO FP 50

Fråga: Det var krångligt att få bort svänghjulet på min ILO FP 50-motor, men att få dit det är ju ännu värre. När man skruvar på muttern rör sig ju hela axeln. Svänghjulet är original.

Mattias

 

Svar: Det låter som att gängan på axeln – eller i muttern – är skadad så att det går trögt att få på muttern. Beroende på hur gammal FP 50-motor du har så ska det sitta en styrtapp (tidiga motorer) eller en krysskil i axeln som håller svänghjulet i rätt position när muttern dras fast.

Den första versionen brukar ha problem med att styrtappen är avklippt i axeln. Man får i så fall leta ordentligt då det brukar vara svårt att se var tappen sitter i axeln. Om man inte ser var den sitter kan man droppa på lacknafta eller tunn olja på axelns kona. Efter en stund torkar man av axeln och pudrar på talk.

Då kommer talken att suga upp vätskan som trängt ner i spalten runt tappens hål och blir då märkbart mörkare. Om man värmer axeln syns det snabbare. Det kan vara svårt att borra ur tappen och då kan man istället borra ett nytt hål nära det gamla hålet och då i linje med detta hål så svänghjulet hamnar i rätt läge.

Eller så gör man som på exempelvis Victoria- och Villiersmotorer som saknar både tapp och kil till svänghjulet. Då ställer man kolven i tändläget (4,5 mm på ILO FP 50) och sedan trär man på svänghjulet på axeln och vrider försiktigt det i rotationsriktningen tills brytarna precis öppnar (=tändläget). Då knackar man till hjulet inåt så det nyper lite på konan och därefter drar man fast muttern.

Jim Lundberg

Rulla till toppen