6 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...
Fråga: Hej. Är det någon som vet vad det är för gänga på svingaxeln till Fram King Clipper? M12x?
Vh
Matte
Svar: Jag har tyvärr inga uppgifter på gängorna till Fram King Clipper. Men om axeln är 12 mm och diametern på gängan ligger några tiondelar under 12 mm så är det med största säkerhet en M12-gänga. Stigningen kollar man med en gängtolk, men M12x1 (1 mm mellan varje gängtopp) är vanligt på dessa axlar. Om man lägger en linjal med millimeterskala längs med axeln ska i så fall varje gängtopp ligga mitt för varje millimeterstreck.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
6 kommentarer
Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
M12x1,25 är det! Lycka till!
Tack Anton!
FEL av mig! 1.75! ska det vara. Man ska inte lita på minnet! Kollade med gängtolk.
Ok - standard grovgänga. Det brukar vara fingänga på dessa axlar. Men det blir ju lättare att hitta muttrar - även kupolmuttrar!
Svingaxeln har en fastsvetsad mutter på vänster sida. På höger sida är axeln även gängad i svingen.