Frågor om NV 11 från 1953

Kopplingsschema till NV 11. För att ladda ner bilden: högerklicka på bilden och välj "Spara bild som..."

Frågor om NV 11 från 1953

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har införskaffat en NV 11 årsmodell 1953, och har lite frågor. Den har batteritändning och en svart låda med lampa och brytare. Det finns 5 stycken olika lägen med nummer. 5-1-0-2-3-4 på boxen. Vad innebär det – är det lyse och avstängning? Har du något kopplingsschema?

Vilka lampor skall man sätta i (watt?) Saknar bensinkran, vet du vilken gänga det skall vara? När det gäller olja i motorn, kan man hälla i en rak 30 olja typ gräsklipparolja? Hur mycket olja ska det vara? Vet du någon som har delar till NV DKW modell 11 Många frågor på en gång, men du vet det mesta om gamla motorcyklar.

Med vänlig hälsning

Lars

 

Svar: Vi tar frågorna i tur och ordning.

Lägena på vredet är följande:

0 = Avstängt och nyckeln kan dras ur.

1 = Parkerings- och baklyse påslaget. Nyckeln kan dras ur.

2 = Tändning påslagen.

3 = Tändning påslagen och parkerings- och baklyse påslaget.

4 = Tändning påslagen. Hel- och halvljus påslaget.

5 = Nödstartläge. Motorn kan rullstartas om batteriet är urladdat eller saknas.

 

Följande lampor (samtliga på 6 volt) ska sitta på NV 11:

Hel- och halvljus:              25/25 watt. (uppgiften 35/45 watt förekommer också)

Parkeringsljus:                   1,5 watt

Hastighetsmätarbelysning:3 watt

Bakljus:                              1,5 watt

 

När det gäller bensinkranens gänga har jag tyvärr inga uppgifter.

 

Olja i motorn:

DKW-motorn ska ha 4,5 deciliter SAE 20-olja. Gräsklipparolja (SAE 30) fungerar lika bra men kan möjligtvis göra så att kopplingen tjuvdrar en aning så att det kan bli svårare att hitta friläge när cykeln står stilla.

 

När det gäller delar så kan du testa följande:

Rösebäckens Cykel och Motor

Firma Erik Linding

Classic Motors privatannonser (som är gratis)

Veteranmarknader

 

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842