Frågor om NV 11 från 1953

Fråga: Hej Jim! Jag har införskaffat en NV 11 årsmodell 1953, och har lite frågor. Den har batteritändning och en svart låda med lampa och brytare. Det finns 5 stycken olika lägen med nummer. 5-1-0-2-3-4 på boxen. Vad innebär det – är det lyse och avstängning? Har du något kopplingsschema?

Vilka lampor skall man sätta i (watt?) Saknar bensinkran, vet du vilken gänga det skall vara? När det gäller olja i motorn, kan man hälla i en rak 30 olja typ gräsklipparolja? Hur mycket olja ska det vara? Vet du någon som har delar till NV DKW modell 11 Många frågor på en gång, men du vet det mesta om gamla motorcyklar.

Med vänlig hälsning

Lars

 

Svar: Vi tar frågorna i tur och ordning.

Lägena på vredet är följande:

0 = Avstängt och nyckeln kan dras ur.

1 = Parkerings- och baklyse påslaget. Nyckeln kan dras ur.

2 = Tändning påslagen.

3 = Tändning påslagen och parkerings- och baklyse påslaget.

4 = Tändning påslagen. Hel- och halvljus påslaget.

5 = Nödstartläge. Motorn kan rullstartas om batteriet är urladdat eller saknas.

 

Följande lampor (samtliga på 6 volt) ska sitta på NV 11:

Hel- och halvljus:              25/25 watt. (uppgiften 35/45 watt förekommer också)

Parkeringsljus:                   1,5 watt

Hastighetsmätarbelysning:3 watt

Bakljus:                              1,5 watt

 

När det gäller bensinkranens gänga har jag tyvärr inga uppgifter.

 

Olja i motorn:

DKW-motorn ska ha 4,5 deciliter SAE 20-olja. Gräsklipparolja (SAE 30) fungerar lika bra men kan möjligtvis göra så att kopplingen tjuvdrar en aning så att det kan bli svårare att hitta friläge när cykeln står stilla.

 

När det gäller delar så kan du testa följande:

Rösebäckens Cykel och Motor

Firma Erik Linding

Classic Motors privatannonser (som är gratis)

Veteranmarknader

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen