Rätt kolv till Zündapp

Fråga: Hejsan! Har nu köpt mig en Zündapp för första gången! Men har lite problem med alla kolvmått! Finns det olika storlekar på kolvar till originalcylinder?

Har läst att det ska vara en bokstav på cylindern men det är det inte, kan man mäta sig fram till rätt kolv? Har även hört att det ska finnas olika höjd på kolvarna, stämmer det? Är det även olika cylinderhöjd på dom då?

Tias

 

Svar: Vi tar frågorna i tur och ordning. Zündapps aluminiumcylindrar har hårdförkromade lopp och kan därför inte borras och honas till överdimension. Fördelen med att cylindern är av samma material som kolven är att dessa utvidgas i stort sett lika mycket när de värms upp. Detta gör att man kan ha väldigt litet kolvspel utan att kolven nyper.

Zündapp har ett rekommenderat kolvspel på endast 0,02 mm (två hundradelar) vilket är hälften mot vad andra mopeder med gjutjärnscylindrar har. Dessutom har man valt att klassa kolvar och cylindrar utifrån de små, men ofrånkomliga, tillverkningstoleranser som uppstår. Detta för att undvika att en för stor kolv hamnar i en för liten cylinder.

Skillnaden mellan de olika klasserna är endast 0,005 mm (fem tusendelar) och man ska då para ihop en A-cylinder med en A-kolv och så vidare. Om vi tar cylindrarna så är A-klass den minsta med en diameter på 38,965 mm och F-klass den största med en diameter på 38,990 mm. Kolvarna i respektive klass är alltid 0,02 mm mindre än cylindern.

Märkningen på cylindrarna är instansad på översta kylflänsen, nära topplockets tätningsyta. Märkningen på kolvarna är instansad på kolvtoppen. Om man till exempel stoppar i en E-klassad kolv i en A-klassad cylinder blir det nollspel och motorn kommer att nypa/skära omgående. Men om man har en sliten cylinder kan man stoppa i en något större kolv (exempelvis en B-kolv i en A-cylinder) för att återställa spelet. Man kan mäta sig fram men då krävs det mikrometrar för både in- och ytterdiametrar. Alternativ att man har en smal metallremsa med en tjocklek på 0,02 mm som då precis ska få plats mellan kolv och cylinder.

När det gäller höjden på zündapps kolvar är det placeringen av kolvbulten i kolven det handlar om. Zündapp ändrade på längden på vevstaken från och med 1971 års modeller. Innan 1971 var längden cirka 85,5 mm c/c, och från 1971 blev vevstaken cirka 91 mm c/c. Detta innebär att kolvbulten sitter längre ner på äldre kolvar och omvänt. Sätter man en äldre kolv i en nyare motor kommer kolven att slå i topplocket. Cylindrarna skiljer sig dock inte åt i höjd.

Jim Lundberg

Rätt kolv till Zündapp
Äldre vevaxlar (före 1971) har korta vevstaken. Här är dessutom vänstra ramlagertappen 15 mm.
Rätt kolv till Zündapp
Senare vevaxlar (1971 och framåt) har långa vevstaken. Här är vänstra ramlagertappen 17 mm (=kraftigare ramlager).
Rulla till toppen