Svårstartad Mustang Mamba

Svårstartad Mustang Mamba

Publicerad

Fråga: Jag har en Mustang Mamba från 1967 som är extremt svårstartad. Senaste gången jag åkte med den krävdes det 18 kickar för att starta den. Finns det något man kan göra åt detta?

Linus

 

Svar: Det kan vara så många anledningar till att en motor blir svårstartad. Om det krävs närmare 20 kickar är något i alla fall fel. Börja med att kicka typ 17 kickar (innan den startar) och ta sedan ur tändstiftet. Är stiftet blött så är gnistan dålig och är det torrt – ja, då kommer det inte fram bränsle i den takt det borde. Efter detta test så vet man om man ska leta felet i tändsystemet eller i bränsletillförseln.

Dålig kompression kan vara en anledning och då får man antingen mäta kompressionstrycket som bör ligga på 4 – 6 kilo (Bar) på en moped, eller så lyfter man av cylindern och kollar hur cylinderlopp, kolvringar och topplockspackning ser ut.

När man kickar många gånger så värms cylindern upp av kompressionsvärmen som uppstår. Detta kan man känna – särskilt efter ett rullstartsförsök – att topp och cylinder blir ljummen trots att motorn inte startade. Detta lilla värmetillskott kan leda till att motorn startar trots att gnistan är dålig eller att kompressionen är låg.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska sen öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842