Fyrtaktande ILO Piano

Fråga: Hej Expertisen! 🙂 Jo, jag har en kanske känslig fråga, eftersom det rör trim på en moped. Men jag kanske kör den inhägnat 🙂 Nåväl, min moped är en Monarped 34F tvåväxlad ILO Piano. Min kroppshydda ser ut som Leif GW Persson, och det innebär att jag troligen skulle behöva ”viktkompensera” min gamla moped litet.

Sagt och gjort, så åkte jag och köpte denna som jag fick för mig var en trimsats. Min fråga är nu: Är det en trimsats eller är den lätt att trimma? Jag fick inget vettigt svar från säljaren… Nu när jag bytte, så fick jag se att den gamla kolven var urgröpt på ett fult sätt vid insuget. Jag har inte gröpt ur kolven på insugssidan någonting på den nya. Däremot filade jag upp cylinderns insug en aningens, kanske högst 3mm. Min fråga är om jag även måste gröpa ur kolven där insuget sker.

Eller vad skall jag göra? Jag vet att man inte skall uppmuntra till trimning, men jag kanske kör på inhägnat. 895:- kostade den och nu går moppen dåligt, fyrtaktar redan på 1:ans växel. Kan man få någon hint om vad som behöver göras? Kan tilläggas att jag skruvat på en så kallad Bingkopia – 15mm förgasare och ett bättre avgassystem. Tacksam för alla svar från en totalt 48-årig novis på 145kg! (Ha, ha…)

Daniel

 

Svar: Om en motor fyrtaktar så får den för mycket bränsle i förhållande till luft. Botemedlet är då att antingen ge motorn mer luft eller mindre bränsle och det senare är enklast då man får prova ut mindre huvudmunstycken tills motorn går bra.

När man trimmar en motor så flyttar man maxeffekten till högre varvtal och går man till hårt trimmade motorer så har man förlorat nästan all styrka på låga varv och får då en motor som är svårkörd och som kan kräva ett stort antal växlar för att bli körbar.

Det du kallar ”urgröpning” tolkar jag som det man kallar för ”lucka” eller ”jack” och går ut på att man tar bort material i kolvens nederkant, mitt för insuget, så att detta är öppet längre. Vill man få ut max effekt kan man ta bort allt som syns av kolven i insuget när denna är i övre dödläget.

Men den effekten kommer då att hamna på höga varvtal på bekostnad av effekt på låga varvtal. Ju högre lucka desto klenare motor på låga varv. Kolven på bilden är ett avskräckande exempel på hur man filat alldeles för mycket och gjort motorn mer eller mindre okörbar.

Cylindern du har köpt har ett insug på 11 mm vilket är något större än originalet, men långt ifrån toktrimmat. Originalet på 1 hästkraft har ett insug på 8,9 mm (eller ovalt på 6 x 12 mm). Börja med att testa olika huvudmunstycken på förgasaren.

Jim Lundberg

Fyrtaktande ILO Piano
ILO original gjutjärnscylindrar. Till vänster ILO FP 50 och till höger tidig ILO Piano.
Rulla till toppen