Kan man få till fyra backväxlar på en folkvagn? UPPDATERAD

Fråga: För den som har kännedom om de gamla Volkswagen-motorerna bör detta vara en enkel fråga. Minns att en del reparatörer enligt egen utsago stod och tittade på den som för första gången varit inne i eller reparerat växellådan på en Volkswagen. Det fanns ett drev, om det nu var ett drev, som kunde vändas eller sättas fel, och hade man gjort så gick vagnen bakåt när man startade och lade i 1:an.

Man kunde i så fall backa på alla framåt-växlarna; med backväxeln i gick vagnen framåt. HUR är det med sanningshalten i detta? OM det är riktigt, skulle man utan men kunna köra en längre tid på detta sätt, OM man nu skulle vilja det? Jo, jag vet att det låter underligt, men har en viss idé liggande i min fråga, och den vill jag för närvarande inte avslöja!

Willy Nilsson

 

Svar: Det är alldeles sant. På gamla folkvagnar kan man vända på hela differentialen så att kronhjulet hamnar på andra sidan om pinjongen och i och med detta får man fyra backväxlar och en framåt. Detta utnyttjades av de som byggde trikar, trehjuliga motorcyklar, med drivlinan från en folkvagn där en bakmonterad motor skulle ge en alldeles skev viktfördelning där nästan all vikt skulle hamna på bakhjulen.

Att placera motorn framför växellådan gav en bättre viktfördelning men då skulle triken få fyra växlar bakåt och en framåt i och med att man vänt på hela drivlinan. Lösningen blev då att vända på diffen för att återställa ordningen.

Jim Lundberg

UPPDATERAD 2019-12-16

Kommentar/fråga från Lars:

Hej, om jag inte minns fel, så fick man fyra växlar bakåt på en ”bubbla”, om man monterade en växellåda från en pickup tex, för dom var försedda med slutväxlar vid bakhjulen, vilket inte ”bubblorna” var?!

Lars Wennerqvist

Rulla till toppen