Kan man få till fyra backväxlar på en folkvagn?

Kan man få till fyra backväxlar på en folkvagn?

Publicerad

Fråga: För den som har kännedom om de gamla Volkswagen-motorerna bör detta vara en enkel fråga. Minns att en del reparatörer enligt egen utsago stod och tittade på den som för första gången varit inne i eller reparerat växellådan på en Volkswagen. Det fanns ett drev, om det nu var ett drev, som kunde vändas eller sättas fel, och hade man gjort så gick vagnen bakåt när man startade och lade i 1:an.

Man kunde i så fall backa på alla framåt-växlarna; med backväxeln i gick vagnen framåt. HUR är det med sanningshalten i detta? OM det är riktigt, skulle man utan men kunna köra en längre tid på detta sätt, OM man nu skulle vilja det? Jo, jag vet att det låter underligt, men har en viss idé liggande i min fråga, och den vill jag för närvarande inte avslöja!

Willy Nilsson

 

Svar: Det är alldeles sant. På gamla folkvagnar kan man vända på hela differentialen så att kronhjulet hamnar på andra sidan om pinjongen och i och med detta får man fyra backväxlar och en framåt. Detta utnyttjades av de som byggde trikar, trehjuliga motorcyklar, med drivlinan från en folkvagn där en bakmonterad motor skulle ge en alldeles skev viktfördelning där nästan all vikt skulle hamna på bakhjulen.

Att placera motorn framför växellådan gav en bättre viktfördelning men då skulle triken få fyra växlar bakåt och en framåt i och med att man vänt på hela drivlinan. Lösningen blev då att vända på diffen för att återställa ordningen.

Jim Lundberg

UPPDATERAD 2019-12-16

Kommentar/fråga från Lars:

Hej, om jag inte minns fel, så fick man fyra växlar bakåt på en "bubbla", om man monterade en växellåda från en pickup tex, för dom var försedda med slutväxlar vid bakhjulen, vilket inte "bubblorna" var?!

Lars Wennerqvist

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Stänga bensinkranen på Husqvarna mod 28

4 kommentarer

Ingvar Nilsson: Hej! Jag hade samma problem med min Mod 30 Sport från 1953. Jag tog ur bensinen och lossade ventilsätet som ju är ingängat i tanken. Då fick jag även ut den finmaskiga silen. Ja nål och nål - den...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842