Klen tuta på Piaggio Ciao

Fråga: Enligt min erfarenhet så har jag stött på två vanliga kopplingar av ljus och tuta på Ciao:

1. När man trycker på tutknappen leds strömmen så att den tvingas genom tutan för att sen gå vidare genom lampan och slutligen nå jord via ramen. Här hamnar alltså tutan i seriekoppling med lampan.

2. Kabeln från ljusspolen är i princip Y-delad där ena änden går till strålkastaren och andra änden till tutan. Tutan når endast jord när man trycker på tutknappen som då jordar direkt på styret.

Scenario 1 har jag aldrig haft problem med. Både ljus och tuta fungerar ganska starkt ihop.

Scenario 2 har ofta problem då mopeden oftast inte orkar tuta alls. Tyvärr förstår jag inte hur jag ska kunna seriekoppla på samma sätt med den här modellens tutknapp, eftersom att man tvingas att jorda den mot styret. (En skruv ligger an mot styret hela tiden, och när man trycker på knappen så sker kontakten mot skruven).

Har du någon fyndig lösning? Kan man styra om så att tutan får ”mer kräm” just när knapptryckning sker? Eller sänka lampans effekt? Jag vill gärna att ljus och tuta ska orka drivas samtidigt.

Kakashi

 

Svar: Jag har aldrig sett variant nummer 1 där tuta och framlampa skulle vara seriekopplade. I så fall kommer lampan inte att lysa förrän man tutar pch omvänt. Det blir likadant som i en elektrisk julgransbelysning med seriekopplade lampor – skruvar man ur en lampa så slocknar allihop.

Det vanligaste är att man använder ljusspolen till både lyse och tuta och då som på Ciao-schemat ovan. Från ljusspolen går en röd (Rosso) kabel som dels ansluts till tutan och dels till ljusomkopplaren. Tutan har då spänning på sig hela tiden – något som även är vanligt på äldre bilar.

När man tutar trycker man på knappen ”2” varvid tutan jordas och det uppstår en sluten strömkrets via jord (styre-ram-motorblock). Om nu tutan inte vill låta som den ska kan detta bero på flera saker. Det kan vara spänningsfall i kretsen TILL tutan eller i kretsen FRÅN tutan. Kolla kablar och kontakter. Ibland kan det uppstå spänningsfall över styrlagret och då drar man en kabel från lykthuset till ramen.

Har man för starka lampor så kommer strömmen inte att räcka till tutan. Nu finns det olika varianter på elsystemet på Ciao, men en uppgift jag har är att framlampan ska vara på 6 volt och 15 watt, samt att baklampan ska vara på 6 volt och 4 Watt.

Sedan är det även så att många tutor har en ”stämskruv” som sitter i mitten av tutan som man kan justera med en liten skruvmejsel tills tutan låter som mest. Är denna feljusterad blir tutan svagare och i värsta fall så knäpper det bara lite när man trycker på tutknappen. Är det riktigt illa så har tutan rostat på insidan och då kan ett byte vara aktuellt.

Jim Lundberg

Klen tuta på Piaggio Ciao
Många mopedtutor har en ”stämskruv” som man justerar till maximalt (o)ljud.
Rulla till toppen