Klen tuta på Piaggio Ciao

Klen tuta på Piaggio Ciao

Publicerad

Fråga: Enligt min erfarenhet så har jag stött på två vanliga kopplingar av ljus och tuta på Ciao:

1. När man trycker på tutknappen leds strömmen så att den tvingas genom tutan för att sen gå vidare genom lampan och slutligen nå jord via ramen. Här hamnar alltså tutan i seriekoppling med lampan.

2. Kabeln från ljusspolen är i princip Y-delad där ena änden går till strålkastaren och andra änden till tutan. Tutan når endast jord när man trycker på tutknappen som då jordar direkt på styret.

Scenario 1 har jag aldrig haft problem med. Både ljus och tuta fungerar ganska starkt ihop.

Scenario 2 har ofta problem då mopeden oftast inte orkar tuta alls. Tyvärr förstår jag inte hur jag ska kunna seriekoppla på samma sätt med den här modellens tutknapp, eftersom att man tvingas att jorda den mot styret. (En skruv ligger an mot styret hela tiden, och när man trycker på knappen så sker kontakten mot skruven).

Har du någon fyndig lösning? Kan man styra om så att tutan får "mer kräm" just när knapptryckning sker? Eller sänka lampans effekt? Jag vill gärna att ljus och tuta ska orka drivas samtidigt.

Kakashi

 

Svar: Jag har aldrig sett variant nummer 1 där tuta och framlampa skulle vara seriekopplade. I så fall kommer lampan inte att lysa förrän man tutar pch omvänt. Det blir likadant som i en elektrisk julgransbelysning med seriekopplade lampor – skruvar man ur en lampa så slocknar allihop.

Det vanligaste är att man använder ljusspolen till både lyse och tuta och då som på Ciao-schemat ovan. Från ljusspolen går en röd (Rosso) kabel som dels ansluts till tutan och dels till ljusomkopplaren. Tutan har då spänning på sig hela tiden – något som även är vanligt på äldre bilar.

När man tutar trycker man på knappen "2" varvid tutan jordas och det uppstår en sluten strömkrets via jord (styre-ram-motorblock). Om nu tutan inte vill låta som den ska kan detta bero på flera saker. Det kan vara spänningsfall i kretsen TILL tutan eller i kretsen FRÅN tutan. Kolla kablar och kontakter. Ibland kan det uppstå spänningsfall över styrlagret och då drar man en kabel från lykthuset till ramen.

Har man för starka lampor så kommer strömmen inte att räcka till tutan. Nu finns det olika varianter på elsystemet på Ciao, men en uppgift jag har är att framlampan ska vara på 6 volt och 15 watt, samt att baklampan ska vara på 6 volt och 4 Watt.

Sedan är det även så att många tutor har en "stämskruv" som sitter i mitten av tutan som man kan justera med en liten skruvmejsel tills tutan låter som mest. Är denna feljusterad blir tutan svagare och i värsta fall så knäpper det bara lite när man trycker på tutknappen. Är det riktigt illa så har tutan rostat på insidan och då kan ett byte vara aktuellt.

Jim Lundberg

Många mopedtutor har en "stämskruv" som man justerar till maximalt (o)ljud.

On
Off

4 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842