Svårstartad Heinkel Perle

Svårstartad Heinkel Perle

Publicerad

Fråga: Jag har en moped, en Heinkel Perle, som är lite svårstartad. Undrar om man på något vis kan provtrycka motorn för att kolla vevaxeltätningarna för att inte behöva riva motorn i onödan.

Sören Knutsson

 

Svar: Om motorn är svårstartad kan det vara läckande packboxar i vevhuset som är orsaken. Då bör även tomgången vara hög och orolig när motorn väl har startat. Men det kan även bero på tändningen. Ett enkelt test för att se om packboxarna läcker (oftast den på svänghjulssidan som få minst smörjning) är att ta bort förgasaren och ansluta en slang till insuget.

Kolven ställer man i topp och så blåser man i slangen. Om packboxarna läcker så hörs det ett pysande där vevaxeln passera dem. Motorkåporna på bägge sidor måste tas bort för att detta ska höras. Använd helst lungorna. Om man använder tryckluft måste trycket sänkas till ett par kilo (Bar) så att inte packboxarna skadas.

Men för att ta reda på var felet ligger kan man börja med att göra ett startförsök. Kicka så många gånger att motorn nästan har startat och sluta där. Ta nu ur tändstiftet. Om detta är torrt så kommer det inte fram bränsle, vilket bland annat kan bero på otäta packboxar.

Men om tändstiftet tvärtemot skulle vara blött – ja då är det in tändsystemet man ska jaga felet.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Bygga om mekanisk varvräknare

3 kommentarer

Gunnar E: Det finns flera företag i England som kan utföra dylika konverteringar. Skaffa ett ex av någon engelsk motortidning, som avhandlar klassiska fordon och kolla bland småannonserna. //GE

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842