Olja i Essex 1928

Fråga: Är det någon som vet vad jag skall ha för olja i bakaxeln, i växellådan, motorn och i kopplingen på en Essex Super Six 1928, med dagens beteckningar på oljan.

Tack på förhand, Petter

Svar: Essex själva var lite diffusa med vilken olja de rekommenderade. Motorn skulle ha olja av typen medium till tjock (medium, heavy). Växellådan ska ha något tjockare olja (heavy oil). Bakaxeln ska fyllas med bakaxelolja (differential oil, rear axle oil) och till kopplingen föreslås två varianter. A: tunn olja (light oil). B: en 50/50 blandning av motorolja och fotogen (one half motor oil and one half kerosene).

Eftersom min kollega Jim Lundberg är bättre på att översätta oljebeteckningar än jag är, lämnar jag därför över ordet till honom.

/Robert Gustavsson

Hej Petter. Det är lite knepigt att hitta rätt olja till fordon som är så pass gamla att dagens oljebeteckningar inte existerade när fordonen tillverkades. Eftersom Essex rekommenderade att oljan i kopplingen skulle vara tunn (allt är relativt), eller spädas med fotogen, så bör en motorolja med viskositeten SAE 10w-30 vara lämplig. Undvik spädning om det är möjligt. I motorn kanske en tjockare SAE 10w-40 är lämplig.

I växellådan bör en SAE 80-olja vara lämplig – undvik olja av API-klass GL5 då vissa dessa oljor kan angripa gulmetaller såsom bronsbussningar vilket eventuellt kan finnas i lådan.

Nu vet jag inte om bakaxeln är av hypoidtyp (pinjongaxeln ligger lägre än drivaxlarna), men är det en hypoidväxel ska det vara hypoidolja i växeln om den ska få någon livslängd. Är det en ”vanlig” vinkelväxel (icke hypoid) häller du i samma olja som i växellådan.

Om du exempelvis har ett Biltema i närheten kan du prova följande oljor:

Motor: Art.nr 36-968. eller 36-922 (10w-40)

Växellåda:Art:nr 36-997 (GL5, men angriper inte gulmetaller).

Bakaxel (Hypoid/icke Hypoid): Art:nr 36-997 (GL5, men angriper inte gulmetaller).

Koppling: Art.nr 36-968.

/Jim Lundberg

Rulla till toppen