Olja i Essex 1928

Olja i Essex 1928

Publicerad

Fråga: Är det någon som vet vad jag skall ha för olja i bakaxeln, i växellådan, motorn och i kopplingen på en Essex Super Six 1928, med dagens beteckningar på oljan.

Tack på förhand, Petter

Svar: Essex själva var lite diffusa med vilken olja de rekommenderade. Motorn skulle ha olja av typen medium till tjock (medium, heavy). Växellådan ska ha något tjockare olja (heavy oil). Bakaxeln ska fyllas med bakaxelolja (differential oil, rear axle oil) och till kopplingen föreslås två varianter. A: tunn olja (light oil). B: en 50/50 blandning av motorolja och fotogen (one half motor oil and one half kerosene).

Eftersom min kollega Jim Lundberg är bättre på att översätta oljebeteckningar än jag är, lämnar jag därför över ordet till honom.

/Robert Gustavsson

Hej Petter. Det är lite knepigt att hitta rätt olja till fordon som är så pass gamla att dagens oljebeteckningar inte existerade när fordonen tillverkades. Eftersom Essex rekommenderade att oljan i kopplingen skulle vara tunn (allt är relativt), eller spädas med fotogen, så bör en motorolja med viskositeten SAE 10w-30 vara lämplig. Undvik spädning om det är möjligt. I motorn kanske en tjockare SAE 10w-40 är lämplig.

I växellådan bör en SAE 80-olja vara lämplig - undvik olja av API-klass GL5 då vissa dessa oljor kan angripa gulmetaller såsom bronsbussningar vilket eventuellt kan finnas i lådan.

Nu vet jag inte om bakaxeln är av hypoidtyp (pinjongaxeln ligger lägre än drivaxlarna), men är det en hypoidväxel ska det vara hypoidolja i växeln om den ska få någon livslängd. Är det en "vanlig" vinkelväxel (icke hypoid) häller du i samma olja som i växellådan.

Om du exempelvis har ett Biltema i närheten kan du prova följande oljor:

Motor: Art.nr 36-968. eller 36-922 (10w-40)

Växellåda:Art:nr 36-997 (GL5, men angriper inte gulmetaller).

Bakaxel (Hypoid/icke Hypoid): Art:nr 36-997 (GL5, men angriper inte gulmetaller).

Koppling: Art.nr 36-968.

/Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842