Kilen brister på Husqvarna Flinta

Fråga: Har en Monark med flintamotor 1964?). Kilen till svänghjulet går av med en gång strax efter start. Har bytt tre kilar nu. Halva kilen sitter i svänghjulet och halva kvar på axeln. Såg att nitarna som håller ihop svänghjulet var glappa så plattan rör sig fram och tillbaka, kan det vara felet eller har du någon annan teori?

Göran Nilsson

 

Svar: Vanligaste orsaken till att kilen i svänghjulet brister är att konan på axeln är skadad eller smutsig så att kilen får ta all kraft. Detta kan man ofta fixa till genom att slipa in svänghjulet på axeln med ventilslippasta.

Men att nitarna glappar kan mycket väl vara orsaken i ditt fall. En encylindrig förbränningsmotor ger ju ett väldigt pulserande kraftflöde och är något löst eller glapp så blir det rätt hårda slag av dessa pulser.

Du kan testa med att straffa nitarna så att de drar som de ska vilket kan ta bort glappet. Men jag tror nog att konan måste slipas in eftersom kilen har brustit tre gånger och det brukar sätta sina spår på konans ytor. Större skador filas först och sedan stryker man på lite ventilslippasta på axeln och trär på svänghjulet.

Detta vrider man fram och tillbaka tills ytorna blivit mattgrå. Efter inslipningen måste alla delar rengöras väldigt noga så att det inte kommer slippasta på brytarna eller packboxen som i så fall kommer att slitas ner väldigt fort.

Jim Lundberg

Kilen brister på Husqvarna Flinta
Sedan trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka tills kontaktytorna är mattgrå. Rengör noga efteråt.
Rulla till toppen