Kilen brister på Husqvarna Flinta

Vid inslipning av konan stryker man först på lite ventilslippasta.

Kilen brister på Husqvarna Flinta

Publicerad

Fråga: Har en Monark med flintamotor 1964?). Kilen till svänghjulet går av med en gång strax efter start. Har bytt tre kilar nu. Halva kilen sitter i svänghjulet och halva kvar på axeln. Såg att nitarna som håller ihop svänghjulet var glappa så plattan rör sig fram och tillbaka, kan det vara felet eller har du någon annan teori?

Göran Nilsson

 

Svar: Vanligaste orsaken till att kilen i svänghjulet brister är att konan på axeln är skadad eller smutsig så att kilen får ta all kraft. Detta kan man ofta fixa till genom att slipa in svänghjulet på axeln med ventilslippasta.

Men att nitarna glappar kan mycket väl vara orsaken i ditt fall. En encylindrig förbränningsmotor ger ju ett väldigt pulserande kraftflöde och är något löst eller glapp så blir det rätt hårda slag av dessa pulser.

Du kan testa med att straffa nitarna så att de drar som de ska vilket kan ta bort glappet. Men jag tror nog att konan måste slipas in eftersom kilen har brustit tre gånger och det brukar sätta sina spår på konans ytor. Större skador filas först och sedan stryker man på lite ventilslippasta på axeln och trär på svänghjulet.

Detta vrider man fram och tillbaka tills ytorna blivit mattgrå. Efter inslipningen måste alla delar rengöras väldigt noga så att det inte kommer slippasta på brytarna eller packboxen som i så fall kommer att slitas ner väldigt fort.

Jim Lundberg

Sedan trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka tills kontaktytorna är mattgrå. Rengör noga efteråt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Svårstartad Heinkel Perle

1 kommentar

Krusmyntan: Hej! har du kollat att choken fungerar? har själv 3 Perle mopeder och min första var svårstartad men efter rengöring gick det bättre. Har nu satt i en ny Bing från Heinkel club. //Morgan

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842