Shimsbrickor i tvåväxlad Sachs

Fråga: Hej. Jag har plockat isär en Sachs 50/2 och läser i Stora tvåtaktsboken del 1 att det skall finnas en liten shimsbricka ovanpå kickdrevet (Sachs 50/3, som har gemensam beskrivning med 50/2).

Jag kan inte finna denna och det finns nästan ingen möjlighet att den kan ha följt med kickaxeln eller kommit bort på annat sätt. Är det verkligen så att denna shimsbricka skall finnas i alla 50/2 och i så fall vilka mått skall den ha om man skall försöka få tag på en ny?

Anders Larsson

 

Svar: Brickan på bilden finns inte med i sprängskisserna till den tvåväxlade motorn. Jag har nog bara sett den i treväxlade motorer med fotväxel som på bilden ovan. När motorn är ihopsatt (med blockpackningen mellan halvorna) ska kickaxeln ha ett axialspel (i längdled) på några få tiondelar.

Om spelet börjar gå mot en halv millimeter eller mer får man lägga in shimsbrickor på kickaxeln tills man kommer ner till ca 0,2 mm. Dessa kan placeras på andra ställen på kickaxeln. 0,2 mm är dock inget kritisk mått – huvudsaken är att axeln inte får nollspel och kärvar. Man kan lägga shimsbrickan under kickdrevet (mot blocket).

På äldre tvåväxlade sachsmotorer med kick sitter det en stor aluminiumbussning i högra blockhalvans hål (där hylsan till bromsen ska sitta på pedalmotorer) och denna bussning går att shimsa med en bricka mellan bussning och block. Senare motorer har en annan gjutning med ett mindre hål i blocket som passar direkt passar till kickaxeln.

Jim Lundberg

Rulla till toppen