Shimsbrickor i tvåväxlad Sachs

Brickan på bilden finns i sprängskisser till den treväxlade kickmotorn men inte i den tvåväxlade.

Shimsbrickor i tvåväxlad Sachs

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har plockat isär en Sachs 50/2 och läser i Stora tvåtaktsboken del 1 att det skall finnas en liten shimsbricka ovanpå kickdrevet (Sachs 50/3, som har gemensam beskrivning med 50/2).

Jag kan inte finna denna och det finns nästan ingen möjlighet att den kan ha följt med kickaxeln eller kommit bort på annat sätt. Är det verkligen så att denna shimsbricka skall finnas i alla 50/2 och i så fall vilka mått skall den ha om man skall försöka få tag på en ny?

Anders Larsson

 

Svar: Brickan på bilden finns inte med i sprängskisserna till den tvåväxlade motorn. Jag har nog bara sett den i treväxlade motorer med fotväxel som på bilden ovan. När motorn är ihopsatt (med blockpackningen mellan halvorna) ska kickaxeln ha ett axialspel (i längdled) på några få tiondelar.

Om spelet börjar gå mot en halv millimeter eller mer får man lägga in shimsbrickor på kickaxeln tills man kommer ner till ca 0,2 mm. Dessa kan placeras på andra ställen på kickaxeln. 0,2 mm är dock inget kritisk mått – huvudsaken är att axeln inte får nollspel och kärvar. Man kan lägga shimsbrickan under kickdrevet (mot blocket).

På äldre tvåväxlade sachsmotorer med kick sitter det en stor aluminiumbussning i högra blockhalvans hål (där hylsan till bromsen ska sitta på pedalmotorer) och denna bussning går att shimsa med en bricka mellan bussning och block. Senare motorer har en annan gjutning med ett mindre hål i blocket som passar direkt passar till kickaxeln.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Tanka själv!

1 kommentar

Andercz: Hm, jag tror de har filmat vid OK´s mack i Bergshamra.. i Stockholm.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842