Krånglande tändsystem på ILO G50

Krånglande tändsystem på ILO G50

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en ILO G50 med Stefa tändsystem, ett 6-voltssystem som bara krånglar och jag undrar om man kan sätta på ett brytarlöst tändsystem och inte göra allt för stora modifieringar för att få det att passa? Sen undrar jag om det finns nåt bra brytarlöst tändsystem att köpa som kan passa.

Fredrik Bråmå

 

Svar: Kolla med VRM som har ett brytarlöst tändsystem till ILO Piano. Men jag vill även passa på att berätta att gamla brytarsystem är betydligt bättre än deras rykte. Jag har kört min Monark från 1953 (ILO FP 50) i över 15 år och säkert över tusen mil med samma brytare – som dessutom var begagnade när de monterades. Har inte haft ett enda problem med dessa förutom en (1) misständning för cirka fem år sedan.

Men då har jag även monterat en utanpåliggande tändspole och då blir tändsystemet i princip "bombsäkert" – och det för några få hundralappar. Bara som ett tips.

Jim Lundberg

Utanpåliggande tändspole (och kondensator) på Monark Monarped. Går även att gömma under bensintank och liknande. Tändspolen är en universalspole för 6 volt som kostar under två hundralappar och kondensatorn kommer från en Renault av okänd modell.

On
Off

10 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Stänga bensinkranen på Husqvarna mod 28

4 kommentarer

Ingvar Nilsson: Hej! Jag hade samma problem med min Mod 30 Sport från 1953. Jag tog ur bensinen och lossade ventilsätet som ju är ingängat i tanken. Då fick jag även ut den finmaskiga silen. Ja nål och nål - den...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842