Byta packbox på Victoria MS 50 utan att dela motorn

Fråga: Hej! Är det möjligt att byta vevhustätning på en Victoria MS 50 från utsidan, eller måste man dela motorn?

Gabriel

 

Svar: Packboxen på svänghjulssidan går nästan alltid att byta från utsidan. Där handlar det bara om att ta bort svänghjul och tändplatta för att komma åt den. På transmissionssidan brukar det också gå att byta packboxen men på Victoriamotorn måste kopplingskorgen tas bort då denna är i vägen.

För att få ur packboxen kan man använda plåtskruvar som man drar in i sidan av packboxen. Där kan man sedan dra med en hovtång eller liknande. Det som är lite trixigt är att göra hålen för plåtskruvarna.

En metod är att man borrar hålen med en borr som har samma diameter som plåtskruvens kärndiameter (diametern mellan gängtopparna). Men då måste man se till att man inte kör in borren i ramlagret som ligger precis bakom packboxen. Enklast och säkrast är att trä på en rörstump på borren med en längd som gör att borren bara sticker ut ur röret med ett par millimeter.

Men när man borrar bildas spån och om ett litet spån hamnar i ramlagret kan detta låsa en kula så att denna står still och släpar mot lagerbanan. Ett motmedel är att blåsa med tryckluft i motorns insug medan man borrar så trycks spånen ut så fort borren gått igenom packboxen.

En klick fett på borren hjälper också eftersom det ”limmar” fast spånen. Efter demonteringen bör man fortsätta blåsa genom insugen och samtidigt vrida på svänghjulet fram och tillbaka (stäng inte insuget med kolven) så att eventuella spån i lagren blåser ut. Spreja gärna med bromsrengöring (typ Bräkleen) samtidigt då lagren är lite klibbiga av tvåtaktsolja som kan hålla kvar envisa spån.

En annan variant är att slå en syl genom sidan av packboxen. Här uppstår inga spån, men vissa packboxar har en ganska seg plåtstomme vilket kan leda till att hela packboxen åker in och kan skada lagrens kulhållare som är av tunn mässingsplåt. Vid monteringen av de nya packboxarna måste man se till att dessas tätningsläppar inte vrängs ut och in. Snurra lite på vevaxeln under monteringen.

Man ska alltid smörja in tätningsläpparna, eller axeln, med lite olja eller fett – annars kan packboxen smälta av friktionsvärmen vid första starten. Det tar nämligen en stund innan tvåtaktsoljan i bensinen når ut till packboxarna och då är det i regel försent. Om packboxarna är gummiklädda på utsidan är det bra att man försiktigt gradar/fasar av kanten på hålet i blocket innan montering då kanterna i hålet ofta är vassa och kan hyvla av gummi från packboxen när den pressas in i hålet.

Jim Lundberg

Byta packbox på Victoria MS 50 utan att dela motorn
Genom att dra i två eller flera plåtskruvar i sidan av packboxen kan man dra ur den med hjälp av en hovtång. Viktigt är dock att man inte skadar lagret innanför packboxen och att man inte lämnar kvar några metallpartiklar som kan låsa upp lagrets kulor.
Rulla till toppen