HMW-motor som går tungt efter reparation

HMW-motor som går tungt efter reparation

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har ett problem undrar om Du kan hjälpa mig med det. Motorn är en HMW 50N Jag har plockat ihop den efter din bok Stora Tvåtaktsboken del 2, men det går väldigt tungt att kicka den med tramporna. Har bytt bussning i lamellkorgen. Jag kan inte förstå var felet är!

Tackar på förhand.

Mvh

Janne Andersson

 

Svar: Det låter som att något sitter i kläm – kanske ett shims? Eller att den nya bussningen är för lång. Bästa tipset är att du tar bort sidokåporna på motorn och lossa sedan samtliga skruvar som håller ihop blockhalvorna ett par varv – bara så pass att blockhalvorna kan gå isär någon millimeter. Lägg sedan i friläget

Snurra sedan lite på samtliga axlar med fingrarna och dra samtidigt åt blockskruvarna lite i taget. Då upptäcker man snart vilken axel som eventuellt ställer till det då den i så fall börjar kärva när blockhalvorna dras ihop.

Men vad som sedan är orsaken får du nog dela motorn för att hitta om det inte var den nya bussningen i kopplingen som var orsaken. Generellt ska alla axlar i en sådan här växellåda ha ett axialspel (=spel i längdled) på cirka 0,2 mm när motorblocken är hopdragna. Har du ingen indikatorklocka eller skjutmått att mäta med så är 0,2 mm ett spel som känns i fingrarna när man drar i axeln, men som knappt är synligt för ögat.

Det är inte heligt med 0,2 mm – huvudsaken är att det inte blir nollspel, eller negativt spel.

Jim Lundberg

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som ryker och inte vill varva ur

4 kommentarer

joki6105: .....förgasaren är en 1/8/20.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842