Ingen gnista på ILO-motor

Enkel tändningskontroll. Man sätter en pappersbit mellan brytarkontakterna och ansluter ett 6-voltsbatteri (valfri pol) till motorns gods (jord).

Ingen gnista på ILO-motor

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har i några veckors tid försökt att få gnista på min enväxlade ILO fm50 med Stefa tändsystem. Kondensatorn är ny, kontaktytor rengjorda och brytarmått inställt till ca 0,3 mm. Jag får som max ut ca 1,5 volt ut i tändhatten när jag vrider på svänghjulet snabbt för hand. Abrissmåttet är ungefär 7 mm. Tändstiftet jag provar med är nytt och fungerar i min andra moped. Någon idé på vad jag kan göra härnäst? Tack på förhand!

Rasmus Ejermark

 

Svar: Jag tror att du menar den enväxlade motorn ILO FP 50 (FM 50 är en motor av fabrikat Pilot). Det är svårt att mäta spänningen från tändspolen med ett vanligt mätinstrument då strömpulserna dels är korta, dels relativt svaga (spänningen är hög men strömmen är låg). Säkrast och enklast är att använda ett gnistgap som "mätare" och där ska ett friskt tändsystem orka ge en gnista på minst 3 mm och helst 5 mm ute i fria luften om det ska räcka för att ge en gnista på tändstiftet (0,5 mm) under kompression.

Du nämner inget om tändspolen som är den viktigaste delen i tändsystemet. Ett enkelt test man kan göra är att sätta en plast- eller pappersremsa mellan brytarkontakterna och därefter ta en 6-voltsbatteri och ansluta dess ena pol (spelar ingen roll vilken) till jord (ramen). Sedan tar man en sladd från batteriets andra pol och duttar med denna på kondensatorns anslutning.

Uppstår den stark gnista från tändkabeln så är tändspolen rätt och felet bör då sökas i fältbrytningen, Abriss. 7 mm i fältbrytningsavstånd ligger i den nedre gränsen då de flesta motorer ska ha 7 – 12 mm. Testa då med att minsta brytaravståndet någon tiondel. Kommer gnistan då så låter det som att brytarna är slitna, krokiga eller av fel modell. Minskar man brytaravståndet så ökar abrissmåttet och omvänt.

Rätt brytaravstånd och rätt abrissmått ska sammanfalla efter en justering och gör det inte det är brytarna oftast orsaken. 0,3 mm är i underkant och minskar man mer så kan motorn i och för sig börja fungera men risken för avbränning av brytarkontakterna samt misständningar ökar.

Jim Lundberg

Sedan duttar man med kabeln från batteriets andra pol mot kondensatorns anslutning. Om allt är bra ska det nu uppstå en stark gnista från tändkabeln.

I så fall ligger problemet med utebliven gnista när man försöker starta motorn troligtvis hos brytarna.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som ryker och inte vill varva ur

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonny och tack före uppgifterna! En fråga bara - är det ur instruktionsboken till en Victoriamoped eller en annan moped (Ex. Fram) med Victoriamotor?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842