Ingen gnista på ILO-motor

Fråga: Hej! Jag har i några veckors tid försökt att få gnista på min enväxlade ILO fm50 med Stefa tändsystem. Kondensatorn är ny, kontaktytor rengjorda och brytarmått inställt till ca 0,3 mm. Jag får som max ut ca 1,5 volt ut i tändhatten när jag vrider på svänghjulet snabbt för hand. Abrissmåttet är ungefär 7 mm. Tändstiftet jag provar med är nytt och fungerar i min andra moped. Någon idé på vad jag kan göra härnäst? Tack på förhand!

Rasmus Ejermark

 

Svar: Jag tror att du menar den enväxlade motorn ILO FP 50 (FM 50 är en motor av fabrikat Pilot). Det är svårt att mäta spänningen från tändspolen med ett vanligt mätinstrument då strömpulserna dels är korta, dels relativt svaga (spänningen är hög men strömmen är låg). Säkrast och enklast är att använda ett gnistgap som ”mätare” och där ska ett friskt tändsystem orka ge en gnista på minst 3 mm och helst 5 mm ute i fria luften om det ska räcka för att ge en gnista på tändstiftet (0,5 mm) under kompression.

Du nämner inget om tändspolen som är den viktigaste delen i tändsystemet. Ett enkelt test man kan göra är att sätta en plast- eller pappersremsa mellan brytarkontakterna och därefter ta en 6-voltsbatteri och ansluta dess ena pol (spelar ingen roll vilken) till jord (ramen). Sedan tar man en sladd från batteriets andra pol och duttar med denna på kondensatorns anslutning.

Uppstår den stark gnista från tändkabeln så är tändspolen rätt och felet bör då sökas i fältbrytningen, Abriss. 7 mm i fältbrytningsavstånd ligger i den nedre gränsen då de flesta motorer ska ha 7 – 12 mm. Testa då med att minsta brytaravståndet någon tiondel. Kommer gnistan då så låter det som att brytarna är slitna, krokiga eller av fel modell. Minskar man brytaravståndet så ökar abrissmåttet och omvänt.

Rätt brytaravstånd och rätt abrissmått ska sammanfalla efter en justering och gör det inte det är brytarna oftast orsaken. 0,3 mm är i underkant och minskar man mer så kan motorn i och för sig börja fungera men risken för avbränning av brytarkontakterna samt misständningar ökar.

Jim Lundberg

Ingen gnista på ILO-motor
Sedan duttar man med kabeln från batteriets andra pol mot kondensatorns anslutning. Om allt är bra ska det nu uppstå en stark gnista från tändkabeln. I så fall ligger problemet med utebliven gnista när man försöker starta motorn troligtvis hos brytarna.
Rulla till toppen