Oljan i sachsmotorn ser ut som O´Boy chokladdryck

Oljan i sachsmotorn ser ut som O´Boy chokladdryck

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har bytt olja på en Crescent Compact 50/2 och oljan var som O´Boy. Vad kan detta bero på? Det är ju inget vatten i närheten. Jag vet ej vad det kan vara.

Sten-Åke Stigh

 

Svar: När olja får denna chokladdrycksliknade färg så beror det på att den blandats med vatten. Det har bildats en emulsion vilket betyder att två vätskor som inte gärna vill blanda sig ändå har blandat sig, även om det i detta fall handlar om små vattendroppar som svävar runt i oljan. Det är dreven i växellådan som agerar "vispar" så att vattnet dispergerar (finfördelas och svävar i oljan).

Men var kommer då vattnet ifrån? Det kan ju vara körning i regn eller tvätt med vattenslang som är orsaken, men för det mesta beror det på hög luftfuktighet i kombination med korta körsträckor. Det som händer är att luften inne i växellådan värms upp när man kör och då expanderar luften och tränger ut genom det ventilationshål som finns.

När motorn sedan stängs av och kallnar så drar luften i växellådan ihop sig och då dras det in luft från omgivningen som innehåller en liten mängd vatten. För varje gång som motorn kallnar fylls det på med ännu en liten mängd vatten som följer med luften.

Om man kör längre körsträckor så att oljan värms upp och håller en hög temperatur under en längre tid så dunstar vattnet i oljan och åker ut genom ventilationen. Då ska det inte uppstå någon "chokladdryck". Men kör man korta sträckor hinner inte vattnet dunsta i samma omfattning som det sugs in med luften och då ökar mängden tills oljan blir kontaminerad.

Det kommer en utförligare beskrivning av detta i tidningen Classic Motor nummer 4/2020.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Rexfabriken i Halmstad skapade en Tornado

4 kommentarer

Erik.B: Hahaha tänkte inte ens så långt :)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842