Rostborttagning med elektrolys

Rostborttagning med elektrolys

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Angående ditt experiment med rostborttagning genom elektrolys. Läste någonstans att föremålet man använder som katod bör vara lika stort eller större än katoden? Stämmer detta och i så fall varför?

Mvh Jörgen

 

Svar: Du menar nog anoden (plus) vilket är den elektrod som inte ska avrostas utan som bara ska leda över strömmen till vätskan i badet. Anledningen att anoden ska ha en större yta än föremålet (som blir katod = minus) är att man måste komma upp till en viss strömtäthet på föremålet så att detta börjar avge vätgas.

Det är möjligt att man kan använda en anod som är något mindre än föremålet som ska avrostas. Det är bara att prova. Om det inte uppstår någon gasning runt föremålet är strömtätheten för låg där och då är anoden för liten.

Man kan öka strömmen för att kompensera för en liten anod med det är inte säkert att det räcker med det då anoden är lite av flaskhalsen i den strömkrets som uppstår i badet. Anoden kan bara ge en viss mängd ström per ytenhet till badet och den totala strömmen står därför i direkt proportion till anodens area. Det blir lite som att ha två olika stora kopplingslameller mot varandra. Friktionen blir inte högre än vad den minsta lamellen kan ge.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Filad cylinder på Sachs 150 cc

14 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Jim: Mailar över bild på ställbart munstycke jämfört med ett fast dito # 68 till SM 150 förgasare, har provmonterat passar utmärkt. Det finns flera hål runt om munstycket som ej syns i...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842