Kan man använda en Flexhone i en tvåtaktscylinder?

Vändkanten och kolvringen formas efter varandra så att kanten får ett rundat innerhörn (Ex 1). Om man byter till en ny kolvring så kommer dennes vassa hörn att ta i vändkanten (pilen, Ex 2) vilket kan ge oljud och till och med haveri.

Kan man använda en Flexhone i en tvåtaktscylinder?

Publicerad

Fråga: Ska byta kolvringar på min ILO. Cylindern är fin utan vändkant eller repor. Men vad jag vet är det brukligt att man honar cylinderloppet vid kolvringsbyte.

Jag har ett honingsverktyg, typ flexhone med kulor. Är det ett lämpligt verktyg eller kan det eventuellt skada portarnas kanter?

Mats

 

Svar: Med tiden så slits cylinderloppet och slitaget är som störst på den sektion där kolvringarna löper. Värst är det upptill i loppet på grund av kompressionstryck, värme och den kolsyra som bildas under förbränningen. Där den översta kolvringen vänder bildas det därför en kant som då kallas för vändkant.

Men även ringen slits och dess övre kant rundas av mot vändkanten som då också får ett rundat innerhörn. Om man nu byter kolvringar så kommer den översta ringen, med sitt skarpa ytterhörn, att slå i vändkanten vilket kan ge missljud eller i värsta fall kolvringsbrott. Därför bör man alltid ta bort, eller runda av, vändkanten vid byte till nya kolvringar.

Man kan ta bort vändkanten helt med ett skavstål eller med en honingsverktyg med raka stenar, men även verktyg av typen Flexhone (ser ut som en flaskborste med kulor av slipmaterial längst ut på varje strå) fungerar då de ger vändkanten en större innerradie som kan "svälja" hörnet på den nya kolvringen.

Men kulorna slipar även på kanterna av alla portar som ju finns i en tvåtaktscylinder eftersom varje slipkula har sitt eget strå och kan då fjädra ut i portarna. Detta är oftast inte något större problem bara man inte kör på för länge, men då ska man nog hålla på en bra stund med sin Flexhone. Detta får man nog avgöra från fall till fall.

Är vändkanten stor kan man behöva köra så länge att portarna blir överdrivet rundade. Där är ett honingsverktyg med raka stenar bättre då dessa bara slipar ner det som sticker ut. Men Flexhone är samtidigt väldigt bra när man har borrat en cylinder till överdimension då kanterna på samtliga portar är vassa och nöter på kolvringarna. Där gradar kulorna i Flexhone snabbt av dessa kanter.

Jim Lundberg

Honingsverktyget Flexhone ser ut som en diskborste med slipkulor (S) på varje strå. Fördelen med detta är att varje kula individuellt kan röra sig utåt och exempelvis grada av kanterna i portar i tvåtaktscylindrar.

Nackdelen är att kulorna även slipar på låga ytor så att topparna på ytan inte helt försvinner. Där är raka slipstenar en fördel då de fungerar ungefär som slipklossen under sandpapperet när man handslipar något.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

8 kommentarer

Jim Lundberg: Det vete fåglarna vad det kan vara - det rykte ju rejält på filmen.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842