Bluddrande Monark M560

Bluddrande Monark M560

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en Monark M560, 1954 med ILO's tvåcylindriga 250 cc motor i. Efter en del strul med laddningen så går den nu äntligen. Det vill säga den går perfekt på alla varv och gaspådrag upp till ca. 75%, så fort jag ger de sista 25% så börjar den bluddra. Inte ett typiskt 4-taktande som indikerar "lite" för fet blandning, det blir mer av ett bludder som låter som tändningsfel eller jättefet blandning.

Så jag har börjat misstänka att det sitter fel förgasarnål i den. Huvudmunstycket har rätt storlek. Så min fråga är: Hur vet jag att det sitter rätt nål i förgasaren och så klart, vad kan det annars vara?

Bosse Jonsson

 

Svar: Trottelnålen arbetar bara från lågt gaspådrag upp till cirka 3/4-delar av totala gaspådraget. Sista biten upp till full gas är det huvudmunstycket som arbetar och i ditt fall bör det vara huvudmunstycket som är orsaken till problemet.

För att utröna om det är för stort eller för litet får man göra en "Plug chop" som engelsmännen kallar det. Man kör motorcykeln på ett visst fartregister under några kilometer. Sedan stänger man av motorn i farten och rullar in till vägkanten.

Nu tar man ur tändstiftet och kollar hur det ser ut. I ditt fall ska du köra några kilometer på full- eller näst intill, full gas. Om tändstiftet är svart och sotigt är huvudmunstycket för stort och är stiftet vitt eller gråvitt så är munstycket för litet. Om munstycket är av rätt storlek ska det vara ljusbrunt.

På detta vis kan man även kolla om trottelnålen sitter på rätt höjd. Då kör man istället på cirka halvgas några kilometer och stänger av motorn i farten, Är stiftet sotigt sitter nålen för högt och är det vitt sitter nålen för lågt. Viktigt är att man verkligen stänger av i farten så att motorn inte får gå på tomgång.

Men sen kan det även vara tändningen som orsakar problemet. Kärvande brytare – eller trasiga brytarfjädrar kan ge symtom som en "varvtalsbegränsare" som hindrar motorn att varva ur.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad ska nyrenoverad motor smörjas med?

4 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Det har jag aldrig hört talas om. Känns lite som att oljebolagen vill tillhandahålla ännu en "oumbärlig" produkt. Jag har en oljekanna med en mix av motoroljeslattar som jag oljar in...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842