Kraftlös flakmoped

Kraftlös flakmoped

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har nyligen skaffat mig en flakmoped 1210 Crescent som har lite dåligt med kraft när jag kör. Motorn varvar bra i friläge men i backar får jag hoppa av och skjuta på, detta vill jag slippa. Cylindern är antingen borrad eller en så kallad 3,5 hk medans förgasare är original 9,2mm bing.

Avgaskröken har en ganska rejäl bula i sig, uppskattningsvis minskas blåset med 20% eventuellt mer med avlagring (tips?). Ökar kraften avsevärt om jag byter till 12mm förgasare, eller ska man satsa på en 60cc ist och dreva ner? I vevhuset finns en vad jag skulle kalla svart sörja, Vad kan/bör man göra åt detta? Tack för en bra sida.

Med vänlig hälsning

Ludde

 

Svar: Det kan vara något som är trasigt eller feljusterat. Men så fort man hänger på diverse trimgrejor på sin moped blir det svårare att hitta orsaken till dåliga prestanda. Det kan vara feltrimmat – eller att trimdelen inte lirar med resten av delarna.

En flakmoped är en arbetshäst och även om det är en äldre variant som har 0,8 hästkrafter (1,0 hk blev godkänt först från och med 1961) så är det tänkt att den ska klara av att transportera en förare plus ett hundratal kilo last utan att knota allt för mycket.

Det verkar som att din moped inte ens klarar av att transportera föraren, alltså du själv. Ett tilltäppt avgassystem kan sänka effekten rejält och om du inte kan rikta bulan i kröken bör du skaffa en ny – de kostar inte mycket idag. En ny sachskrök kostar under tvåhundra spänn.

Börjar man trimma så brukar man tappa bottenvridet och effekten flyttas upp i varvtalsregistret. Om det sitter en 3,5-hästars på din motor bör dock inte motorn bli alltför svag på låga varv – under förutsättning att cylindern är rätt tillverkad.

Kolla så att ljuddämparen inte är igensotad, att kolvringarna är hela och att gapet mellan dess ändar är mindre än 0,5 mm (idealt är 0,15 mm). Förtändningen ska vara 2 – 2,5 mm och huvudmunstycket (med en oborrad förgasare) ska ha storlek 52 – 56. Har topplocket en pysventil bör den kollas så den är tät. Det kan även vara packboxarna i vevhuset som är slut, men då brukar motorn bli svårstartad och måste varvas hårt för att inte stanna.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Demontera kopplingen på Victoria MS 50

4 kommentarer

Jim Lundberg: Hej igen! Det var ett envist kopplingsnav på din motor, men ge inte upp. Låt avdragaren sitta i spänn och värm och knacka lite då och då. Ibland hoppar de loss på natten då man ligger och sover. Du...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842