Kan man räkna ut längden på ekrar?

Om delarna i hjulet hör ihop brukar det ge sig var ekrarna ska sitta och därmed hur långa de ska vara.

Kan man räkna ut längden på ekrar?

Publicerad

Fråga: Hejsan. Jag har två fälgar och två nav men inga ekrar. Hur mäter jag upp eller räknar ut vilka ekrar jag behöver?

Bosse

 

Svar: Det finns formler för detta (se nedan), men jag föredrar att mäta ut längden rent praktiskt. Man placerar då nav och fälg på arbetsbänken och ställer upp dessa på klossar så att de får den offset (navets placering höger/vänster) man vill ha.

Under hela mätningen måste man se till att navet och fälgen är koncentriska – alltså att de delar exakt samma centrumpunkt.

En fälg har fyra olika typer av hål som upprepas varvet runt. Två typer av hål som är riktade åt hjulets högra sida och två typer som är riktade åt hjulets vänstra sida. Högersidans två ekertyper skiljer sig åt genom att den ena ekern pekar mot hjulets rotationsriktning och den andra från. Samma sak gäller för vänstersidans två ekertyper – en pekar mot och en från rotationsriktningen.

Har man fyra ekrar liggande som är långa nog så räcker det för att mäta sig fram till lämplig längd. Man får vrida på navet eller fälgen tills man hittar ett hål i fälgen som pekar i riktning mot ett hål i navet. Sedan kan man välja en-, två- eller trekryss – alltså hur många ekrar som varje eker korsas av. Ju fler "kryss" desto mer "lutar" ekrarna i tangentens riktning. Märk ekrarnas längd med en tejpbit eller tuschpenna och ta med dem till ekerhandlaren. Lagom längd är att ekern precis når in i fälgens hål.

Ekerlängden är alltid samma på en och samma sida av ett hjul, men längden kan ofta skilja sig åt från vänster till höger sida beroende på bromstrummor och liknande som det olika diametrar på ekerflänsarna (stor diameter = kortare ekrar och omvänt).

Om man inte ska bygga ett hjul från grunden med delar som inte suttit/passar ihop så brukar det ge sig hur ekrarna ska sitta. Riktningen på hålen i fälgen ger en fingervisning och tittar man noga på ekerhålen i navet ser man snart hur ekrarna suttit då det blir märken efter varje eker. I boken Stora renoveringsboken finns ett kapitel som visar hur man ekrar upp hjul från början till slut.

Jim Lundberg

Formel för beräkning av ekerlängd.

Det finns bara fyra positioner på ekrarna i ett hjul: A, B, C, & D. Sedan upprepas mönstret igen hela varvet runt.

On
Off

0 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842