Tekniska data för Victoriamotor

Fråga: Söker uppgifter om Victoria M 50-motorn.

Förtändning, mm?

Brytaravstånd?

Abriss?

På svänghjulets centrum (Noris) finns ett styrspår, plats för en krysskil men på motoraxeln finns 6 st små urfräsningar. Det medger ingen plats för en krysskil eller har jag missuppfattat det?

Robert Hagerborg

 

Svar: Jag vet inte om det har försvunnit en bokstav i beteckningen, så jag vet inte om detta avser MS 50-motorn (”korta” motorn utan pedaler) från 50-talet eller den modernare EM 50 från 60-talet. Detta är två olika motorer. En sak har de gemensamt – de saknar spår för krysskil i vevaxeln.

På Victoriamotorer ställer man därför tändningen på följande vis: Man lossar svänghjulet från vevaxeln och ställer kolven i tändläget (förtändning). Sedan trär man svänghjulet på vevaxeln och vrider detta (utan att vevaxeln följer med) i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna.

I detta läge knackar man till svänghjulet inåt så det fastnar på sin kona och därefter drar man fast svänghjulsmuttern. Efteråt drar man runt motorn och kollar att tändningen hamnade där den ska.

Förtändning:                    2,2 mm (MS 50) eller 2,0 – 2,2 mm (EM 50)

Brytaravstånd:                 0,30 – 0,40 (bägge motorerna)

Abriss:                               10 mm (MS 50) eller 9 – 12 mm (EM 50)

Jim Lundberg

Rulla till toppen