Byta axel på Zündapp KS 50

Utgående axeln på Zündapp KS 50-motorn (typ 278). Den högra är rensad på sina splines (pilarna).

Byta axel på Zündapp KS 50

Publicerad

Fråga: Hur mycket måste jag skruva isär för att byta en drevaxel på en Zündapp KS 50 från 1971? Har kollat i Jims bok (Stora Tvåtaktsboken, del 1) men är lite osäker på vad som måste bytas förutom axeln.

Tedd Persson

 

Svar: Jag förmodar att det är den utgående axeln som avses – där kedjedrevet sitter. Trasiga splines på axeln är en vanlig anledning till byte. Men oavsett vilken axel det gäller (undantaget växelaxeln) så måste motorn delas om någon ska bytas.

Den utgående axeln innehåller 12 stycken 7 mm kulor (treväxlade motorn), dragkilen samt en liten fjäder med två stift som håller dragkilen kvar i vald växel. Utanpå axeln sitter dreven för de tre växlarna med en shimsbricka mellan dem, samt en distanshylsa (hastighetsmätardrev på äldre modeller). Hylsan stoppar mot en rundtrådssäkring som ligger i ett spår i axeln.

Alla dessa delar är lätta att flytta över till den nya axeln. Lite pill är det med fjädern och de två stiften som kan kräva en liten skruvmejsel för att lyfta bort dem. När du ändå håller på så bör du inspektera kulorna samt dragkilen så att dessa är i bra skick. Lösa kulor till dragkilen finns hos Jacking AB (tel. 0227 – 133 22). Där finns även lager och tätningar till motorn som kan vara aktuellt att byta.

Kulorna vill gärna trilla ur vid sammansättningen, men ska inte "limmas" med fett utan med tjock olja (står i boken) då kulorna måste vara helt rörliga från första starten. Dreven ska dessutom träs på axeln så att de snurrar åt rätt håll vilken framgår av en pil på dreven (står också i boken).

Jim Lundberg

Kulorna vill gärna trilla ur när axeln ska sättas ihop, men man ska inte använda fett utan tjock olja för att fixera de rymningsbenägna kulorna tills alla drev är påträdda.

Dreven ska vändas så att de roterar i pilens riktning. Ettans drev (största drevet) kan sakna pil, men där ser man på dess nav hur det ska vändas.

On
Off

1 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842