Kan man minska bredden på vevaxeln?

Kan man minska bredden på vevaxeln?

Publicerad

Fråga: Hej! Hur viktiga är shimsbrickorna inne i vevpartiet, alltså de som man hittar runt storänden på vevstaken? Anledningen att jag frågar är att då vi renoverat en K50-vev så är den nu 2 mm för bred och passar inte längre i motorhalvorna.

Jag har sett uppgifter om att man då kan kapa vevbulten 2 mm och strunta i att montera de 1 mm tjocka shimsbrickorna. På så sätt får man samma axiella spel i storänden som för 46 mm bredd inklusive shims. Har det betydelse för smörjningen? Shimsen halverar ju teoretiskt sätt rotationsnötningen till hälften.

Bo Mellberg

 

Svar: Vevtappen är härdad och inte helt lätt att bearbeta, men genom slipning går det. De flesta äldre mopedmotorer har inte några brickor på var sida av vevstakslagret. Vevstaken styrs visserligen i sidled nere vid vevaxeln (storänden) men sidokrafterna är väldigt små och om vevskivorna bara är släta och fina på insidorna där vevstaken kommer att röra vid dem bör det fungera utan brickorna.

När det gäller smörjningen av vevstakslagret på en tvåtaktare så finns det två vägar in i lagret för oljan i bensinen – antingen på sidan av vevstaken eller via slitsar i vevstaken. I det första exemplet brukar det vara frästa spår på sidan av vevstakens storände där oljan kan slinka in, men om man bara lämnar en spalt (=axialspelet på vevstakslagret) på några tiondels millimeter så ska smörjningen fungera. Är vevstaken slitsad så kan axialspelet vara tajtare.

Jim Lundberg

Mätning av vevstakens axialspel i vevaxeln. Vid pilarna syns slitsarna som ska släppa in olja i lagret.

Vestake utan slitsar i lagret. Här finns istället urtag (pilarna) mot vevskivorna där oljan kan hitta in.

On
Off

1 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842