Manual för tändningsinställning på ILO G 50

Manual för tändningsinställning på ILO G 50

Publicerad

Fråga: Hej. Har gjort en manual om hur man ställer tändningen på ILO G50. Undrar om den har blivit rätt.

Ställa tändningen på ILO G50 Piano

Brytaravstånd 0,3 – 0,4 mm

Förtändning 2,4 – 2,6 mm

Verktyg som behövs:

• Skjutmått

• Bladmått

• Automatkörnare

• Tändstiftsnyckel

• Spårskruvmejsel

• Ringnyckel 10mm

Förberedelse

1. Skruva bort tändstiftet.

2. Skruva bort pedal eller kick och ta sedan bort sidokåpan på vänster sida.

Börja alltid med brytaravståndet!

Brytaravståndet

1. Vrid på svänghjulet tills brytaren står öppet maximalt.

2. Kolla avståndet med bladmåttet. Detta ska vara 0,3 – 0,4 mm.

3. Om inte så justeras detta genom att man lossar skruven som håller brytaren och vrider brytaren åt något håll med justerskruven.

4. Skruva fast brytaren.

Förtändning

1. Ta ett skjutmått genom tändstiftshålet och kolla var övre dödpunkt (ÖD) är.

2. Markera en punkt på blocket och en på svänghjulet med körnaren så vet man vart ÖD är.

3. Rotera svänghjulet moturs så kolven åker tillbaka 2,4 – 2,6 mm. Mät detta med hjälp utav skjutmåttet genom tändstiftshålet.

4. Märk en punkt på svänghjulet med körnaren så vet man vart förtändningen ska vara. (Lättare att efterkontrollera tändningen i efterhand)

   5. I detta läge ska brytaren precis till att öppna. Om inte detta sker lossar man skruvarna som håller tändplattan och vrider den åt något håll tills brytaren precis ska till att öppna.

   6. Dra fast skruvarna till tändplattan och kontrollera brytaravståndet och förtändningen igen.

   Avslutning

   1. Skruva tillbaka sidokåpan och pedal eller kick.

   2. Provkör.

   Tim Wahlfrid

 

Svar: Jag har gjort några små ändringar och tillägg (språkmässiga) i din manual som annars är korrekt. Bra att du uppmärksammat detta med att man alltid ska börja med brytaravståndet! Ändrar man brytaravståndet så sticker även tändningen iväg.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Rexfabriken i Halmstad skapade en Tornado

4 kommentarer

Erik.B: Hahaha tänkte inte ens så långt :)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842