Tickande ljud från kopplingen på Yamaha DT 50 MX

Tickande ljud från kopplingen på Yamaha DT 50 MX

Publicerad

Fråga: Hej igen! Har upptäckt ett tickande ljud någonstans ifrån koppling/växellåda. När man frikopplat så ibland slutar tickandet men inte alltid. Vad kan detta vara? Trodde först det var från kolven.

Christian Jarl

 

Svar: Det kan vara flera anledningar. Till exempel att kopplingens tryckstång "1" är krokig så att den "vevar runt" i sitt hål i axeln när den sätts under tryck vid frikoppling vilket kan ge ett rytmiskt ljud. Eller så har det uppstått en grop i tryckstången efter kulan "2" som inte sitter i centrum av stångens ände vilket också kan få stången att röra sig radiellt i axelns hål. Samma grop kan även uppstå i yttre tryckstången "3".

Botemedlet i ovanstående exempel är att rikta (svårt) eller byta tryckstången om den är böjd. Är det excentriska gropar i änden kan man planslipa änden om inte skadan/gropen är så djup att härdningen försvinner när man slipat klart – då kommer man att få justera kopplingen rätt ofta eftersom stången kommer att nötas ner rätt fort.

Vissa motorer ger dock ifrån sig någon form av ljud när man drar in kopplingen utan att det är något fel. Puch V3-motorn kan väsnas rejält från den så kallade dragbulten när man frikopplar fast inblandade alla delar är okej.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Växelinställning på flakmopeden med Sachsmotor

2 kommentarer

Jim Lundberg: Vajern kan aldrig bli "för lång" för treans växel. Om man klipper av vajern - eller tar bort den helt från motorn - så hoppar trean i automatiskt eftersom fjädern i växelmekanismen är det...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842