Hur tar man isär stötdämparna på Yamaha FS1?

Fråga: Hej. Renoverar en Yamaha FS1 från 1980-81. Nu undrar jag om jag kan få bort fjädern från bakdämparna? Dom fungerar men ser bedrövliga ut.

Mvh

Bengt

 

Svar: Jag citerar Yamahas egen verkstadshandbok: ”Bakhjulsfjädringen är så konstruerad att den inte går att ta isär, och i det följande behandlas endast kontroll av eventuellt oljeläckage”.

Men regler är till för att brytas. Jag har aldrig skruvat med stötdämpare till Yamaha FS1, men allt går att få isär även om det kan innebära att man måste vika ut plåtkanter, borra ur nitar eller punktsvetsar och liknande.

Jag kan bara bjuda på några bilder på hur man tar isär stötdämpare till MCB, Puch och Victoria. I boken Stora renoveringsboken finns kompletta arbetsbeskrivningar till dessa stötdämpare. Ett ”fulfix” är att man tar bort allt löst krom på fjädrarna och polerar upp underliggande stål med lumptrissa till spegelglans. Efteråt lägger man på en klarlack så det inte rostar.

Jim Lundberg

Hur tar man isär stötdämparna på Yamaha FS1?
Isärtagning av stötdämpare till MCB-mopeder. Man knackar ur en sprint som håller övre fästet i kolvstången. Då kan man byta fjädern. Längre in än så här kommer man tyvärr inte på denna dämpare utan att bryta upp falsar och liknande.
Hur tar man isär stötdämparna på Yamaha FS1?
Isärtagning av stötdämpare till Victoriamopeder. Man får pressa ur gummibussningen i nedre fästet och sedan lossa en invändig skruv med en lång insexnyckel.
Rulla till toppen