Hur tar man isär stötdämparna på Yamaha FS1?

Isärtagning av stötdämpare till Puch. Man lossar ett gängat mutterstycke inne i fjädern.

Hur tar man isär stötdämparna på Yamaha FS1?

Publicerad

Fråga: Hej. Renoverar en Yamaha FS1 från 1980-81. Nu undrar jag om jag kan få bort fjädern från bakdämparna? Dom fungerar men ser bedrövliga ut.

Mvh

Bengt

 

Svar: Jag citerar Yamahas egen verkstadshandbok: "Bakhjulsfjädringen är så konstruerad att den inte går att ta isär, och i det följande behandlas endast kontroll av eventuellt oljeläckage".

Men regler är till för att brytas. Jag har aldrig skruvat med stötdämpare till Yamaha FS1, men allt går att få isär även om det kan innebära att man måste vika ut plåtkanter, borra ur nitar eller punktsvetsar och liknande.

Jag kan bara bjuda på några bilder på hur man tar isär stötdämpare till MCB, Puch och Victoria. I boken Stora renoveringsboken finns kompletta arbetsbeskrivningar till dessa stötdämpare. Ett "fulfix" är att man tar bort allt löst krom på fjädrarna och polerar upp underliggande stål med lumptrissa till spegelglans. Efteråt lägger man på en klarlack så det inte rostar.

Jim Lundberg

Isärtagning av stötdämpare till MCB-mopeder. Man knackar ur en sprint som håller övre fästet i kolvstången. Då kan man byta fjädern. Längre in än så här kommer man tyvärr inte på denna dämpare utan att bryta upp falsar och liknande.

Isärtagning av stötdämpare till Victoriamopeder. Man får pressa ur gummibussningen i nedre fästet och sedan lossa en invändig skruv med en lång insexnyckel.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad ska nyrenoverad motor smörjas med?

4 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Det har jag aldrig hört talas om. Känns lite som att oljebolagen vill tillhandahålla ännu en "oumbärlig" produkt. Jag har en oljekanna med en mix av motoroljeslattar som jag oljar in...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842