Korrosionsskador på Sachs motorblock

Fråga: Hej. Jag har en gammal Sachs 50/2 som jag tog isär för att byta packboxar och upptäckte då att botten på blockhalvorna rostat lite på vissa ställen. Det angripna området är inte så stort men på några ställen så har det rostat ganska djupt. Går det att löda igen dessa med zinklödning som du tog upp i Stora renoveringsboken?

Tack på förhand

Mvh Peter

 

Svar: Sachs mopedmotorer är gjutna av en magnesiumlegering som tyvärr är väldigt svår att löda med zink och liknande tillsatsmaterial med snarlik smältpunkt – alltså runt 400 grader. Magnesium är dessutom en väldigt korrosionskänslig metall och när vatten i oljan lägger sig på botten i växellådan uppstår ofta djupa frätsår som till och med kan gå rakt igenom godset så att det uppstår läckage.

Om skadorna inte är för djupa i ditt motorblock skulle jag bara låta det vara, men då kan det vara bra att exempelvis glasblästra skadorna för att se hur djupa de verkligen är. Ser man då att de verkar vara oroväckande djupa så har man efter blästringen ett utmärkt tillfälle att lägga på så kallad kemisk metall – alltså en epoxibaserad tvåkomponents massa som tål en hel del.

Jim Lundberg

Rulla till toppen