Korrosionsskador på Sachs motorblock

Sachs motorblock och kåpor är väldigt korrosionskänsliga och efter lång kontakt med vatten (fukt) kan det uppstå stora och djupa skador.

Korrosionsskador på Sachs motorblock

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en gammal Sachs 50/2 som jag tog isär för att byta packboxar och upptäckte då att botten på blockhalvorna rostat lite på vissa ställen. Det angripna området är inte så stort men på några ställen så har det rostat ganska djupt. Går det att löda igen dessa med zinklödning som du tog upp i Stora renoveringsboken?

Tack på förhand

Mvh Peter

 

Svar: Sachs mopedmotorer är gjutna av en magnesiumlegering som tyvärr är väldigt svår att löda med zink och liknande tillsatsmaterial med snarlik smältpunkt – alltså runt 400 grader. Magnesium är dessutom en väldigt korrosionskänslig metall och när vatten i oljan lägger sig på botten i växellådan uppstår ofta djupa frätsår som till och med kan gå rakt igenom godset så att det uppstår läckage.

Om skadorna inte är för djupa i ditt motorblock skulle jag bara låta det vara, men då kan det vara bra att exempelvis glasblästra skadorna för att se hur djupa de verkligen är. Ser man då att de verkar vara oroväckande djupa så har man efter blästringen ett utmärkt tillfälle att lägga på så kallad kemisk metall – alltså en epoxibaserad tvåkomponents massa som tål en hel del.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Stänkskydd för mopedister

2 kommentarer

Josefine Andersson: Nu kan man kanske tro att jag gör en "tumme upp" för skyddet. Nej jag liftar pga punka.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842